Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Ung landmand: Jeg er bekymret for mit erhvervs fremtid

Landmænd tør ikke investere i fremtiden, for den er alt for usikker efter den grønne trepart.

Lærke Wind JensenLandmand, klima-, fiskeri-, og landbrugsordfører, Danmarksdemokraternes ungdom, Rødding

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Med al den nye viden, der kommer om CO2-afgiften, kan jeg ikke lade være med at være bekymret over, når den træder i kraft. Det virker, som om politikerne slet ikke forstår, hvad det vil betyde for både de landmænd, der er i gang nu, og for os unge, der måske drømmer om at tage over en dag. Hele idéen om en CO2-afgift virker ikke gennemtænkt, og jeg tror, den gør mere skade end gavn.

Lige nu tør mange landmænd ikke investere i nye projekter, fordi ingen ved, hvor dyrt det bliver at drive landbrug om bare få år, og det forstår jeg ærlig talt godt. Skal vi virkelig stoppe med at udvikle, når befolkningen vokser, og behovet for fødevarer bliver større? Det vil også betyde, at vi kommer til at importere flere vare fra udlandet, hvor udledningen er meget større, og der er ikke nær det samme fokus på dyrevelfærd.

Det er allerede svært nok at få økonomien til at hænge sammen for mange, og hvis reglerne og afgifterne konstant ændrer sig, bliver det tæt på umuligt at planlægge for fremtiden.

Afgiften skræmmer også mange unge væk fra landbruget. Jeg kender efterhånden flere, der har droppet tanken om at blive selvstændige landmænd, fordi fremtiden virker alt for usikker. Ingen ved, om der overhovedet er en fremtid i landbruget, når politikerne hele tiden pålægger flere og flere krav og afgifter i stedet for at hjælpe landbruget og andre erhverv med at forbedre sig.

CO2-afgiften gør det bare endnu sværere at være landmand. I stedet for at hjælpe med den grønne omstilling får den mange til at tøve. Mange landmænd vælger at lade være med at investere og udvide, fordi de ikke aner, hvordan reglerne ser ud i fremtiden. Det betyder, at udviklingen går i stå, og det rammer os alle. Vi har brug for en plan, der giver mening, og som både nuværende og kommende generationer kan arbejde med.

Hvis Danmark virkelig vil gå forrest i den grønne omstilling, skal vi lytte til dem, der arbejder med det til hverdag, og ikke folk, der tror, de ved, hvordan det foregår. Vi skal skabe stabile og forudsigelige rammer, så det ikke kun er de store landbrug, der kan overleve; vi har lige så meget brug for de små landbrug. En uigennemtænkt CO2-afgift løser ingen problemer, den truer bare vores fødevareforsyning og fremtiden for landbruget.