Åh nej, ikke en ny kommission! Udvis i stedet noget handlekraft
Det handler om danskernes sikkerhed. Det er for vigtigt til at gemme væk i en langstrakt kommission.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
På tirsdag håber den nye minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten Schack Pedersen, at kunne præsentere en ny beredskabsaftale.
Hvis man lytter på vandrørene, handler det om en kommission, der skal udrede, hvordan regering og myndigheder fremover bedst koordinerer det danske beredskab og samfundssikkerheden, som de seneste år har vist sig mindre robust end antaget. Ministeren har ikke sat tidsfrist på arbejdets længde, men forsikrer, at kommissionen skal nå et resultat »på under to år«.
Jeg og de øvrige medlemmer af Folketinget, som ikke er med i forsvarsforliget, er smidt uden for døren og er ikke med i forhandlingerne.
Men jeg vil gerne spagfærdigt give et råd til de folketingskolleger, som inden jul skal lægge retningslinjerne til et robust, fremtidigt nationalt beredskab: Lad for Guds skyld være med at starte med en kommission!
Kendetegnet ved ethvert godt beredskab er handlekraft! Alligevel er det første, ministeren gør efter fire måneder i sit nye embede, at etablere en kommission, som blot skal være færdig inden næste valg.
Jeg har tidligere sagt, at beredskabsproblemer ikke forsvinder, fordi man etablerer et nyt ministerium at putte dem ind i, men jeg deler fornuften i at samle trådene og etablere et samlet overblik over beredskabet, så vi kan koordinere indsatsen bedre. De fleste, som arbejder med beredskab, har efterlyst dette i årevis. Desværre tror jeg, diskussionen bag den lukkede dør begynder et forkert sted.
Vi skal ikke starte et slagsmål om, hvordan fremtidig ministeriel magt skal fordeles på tværs af forskellige sektorer, som før har været selvbestemmende. Det kan man først, når man har et overblik over den fremtidige udfordring. Og det tror jeg ikke, ministeren har.
Inden for de seneste to-tre år har et nyt trusselsbillede tårnet sig op. Vi har fået krig i Europa, klimakrisen er slået igennem, hybride trusler eskalerer i form af avancerede cyberangreb, energiforsyninger er ved at blive omlagt, og kunstig intelligens er eksploderet. Denne udvikling stopper ikke.
Den vil tværtimod accelerere de kommende år. Hvad sker der med forsyningskæderne, hvis vi får en Taiwan-krise?
Alene mens Torsten Schack Pedersens beredskabskommission arbejder, kan vi forvente, at AI-software bliver 64 gange mere potent end i dag. Kan vores it-sikkerhedssystemer baseret på gammel teknologi modstå avancerede AI-hackere? Vi kan ikke vente »under to år« på handling, mens kommissionen arbejder.
Jeg er enig med Rasmus Dahlberg, når han i Jyllands-Posten 10/12 skriver, at vi kan hente inspiration fra den norske totalberedskabskommission, som jeg selv besøgte sidste år. I øvrigt mener jeg, at vi skal hente erfaring fra andre lande som Finland og Estland. Men det bliver et stort nej fra mig til endnu en kommission, som holder beslutningerne tilbage.
I 2005 efter tsunamien i Thailand etablerede Danmark en krisestab, National Operativ Stab (NOST), bestående af myndighederne i hele kongeriget til koordinering af beredskabet. Kæmpe succes.
Måske skulle vi her 20 år efter etablere en opgraderet NOST 2.0 til at varetage opgaven og i samme ombæring overveje et ”beredskabsråd”, som havde ansvar for et konstant opdateret trusselsbillede, der kan understøtte den nye taskforce?