Nej, DBU – kvinder skal ikke konkurrere mod biologiske mænd
DBU’s tiltag kan ende med at gøre permanent skade på kvindesporten i Danmark.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er kommet flere for øre, at DBU vil indføre en politik, der kan indebære, at reglerne for breddefodbolden bliver ændret, så transkønnede, interkønnede eller nonbinære personer fremover selv kan vælge, om de vil spille fodbold i herre- eller kvinderækken.
Det vil på godt gammelt dansk betyde, at biologiske mænd vil få mulighed for at spille på breddefodboldens kvindehold, hvor de har en åbenlys fysisk fordel. Det er et alvorligt problem. For selvfølgelig er der forskel på de to køn – også hvis man som biologisk mand identificerer sig som kvinde eller som nonbinær. Hvis du er en mand, der har gennemgået puberteten, er du naturligt både markant stærkere og større end en kvinde. Det er grundlæggende en fordel på fodboldbanen, både når det handler om at løbe hurtigst, sparke kraftigst eller tackle.
I mange år har de forskellige europæiske fodboldforbund reklameret for kampagner om fairplay i fodbolden – kampagner, som DBU også har deltaget i, og det er bestemt positivt.
Men med tiltag som DBU’s ender man med at modarbejde sig selv og ændre det fundamentale og fair princip om, at køn med samme forudsætninger spiller mod hinanden. For det er grundlæggende unfair, hvis to køn med tydelige biologiske forskelle skal spille mod hinanden. Faktisk risikerer DBU at ødelægge fodbolden for de mange i et misforstået forsøg på at tage hensyn til de få.
Jeg er overbevist om, at langt de fleste kvinder og piger ikke vil have det sjovt ved at skulle løbe rundt og forsvare et mål mod en person, som er 20 centimeter højere og væsentligt bredere. Det er nemlig ikke sjovt at løbe rundt og være bange for at blive tacklet i frygt for at få meget mere alvorlige skader, end hvis det var en kvinde på samme fysiske niveau, der tacklede en.
Misforstå mig ikke – jeg synes, det er supergodt, at DBU ønsker at tage bedre hensyn til minoriteter som f.eks. nonbinære. Men med et sådan tiltag ender man med at skade fodbolden mere, end man gavner den.
I et nyligt samråd med kulturminister Jakob Engel-Schmidt om samme sag sagde ministeren, at »man ikke skal ødelægge kvindesporten«, og det er jeg fuldstændig enig i. Derfor håber jeg virkelig, at ministeren vil sætte sig ned med DBU og appellere til fornuft. DBU har en helt central rolle i at præge udviklingen i foreningslivet. Med et forslag som dette risikerer man at præge vores foreningsliv i en helt forkert retning.
Landets sportsforeninger ser mod institutioner som DBU, når de skal udvikle deres egne organisationer. Jeg frygter derfor, at DBU’s tiltag hurtigt kan sprede sig til andre foreninger, hvilket kan ende med at gøre permanent skade på kvindesporten i Danmark.