Finansloven er en postkasserød skuffelse
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Mens Venstre har brugt en del kræfter i de seneste år på at fremhæve »solide borgerlige og blå resultater« i et rødt flertal, er jeg spændt på at se, hvordan Troels Lund Poulsen og Stephanie Lose vil vinkle finanslovsaftalen.
I et underligt forsøg på at vinde tabte vælgere tilbage har Venstre oprettet en hjemmeside, www.borgerlige-resultater.dk, for blandt andet at fremhæve, at man skam har indgået en aftale om en CO2-afgift på dansk landbrug. I skrivende stund er den netop indgåede finanslovsaftale ikke at finde på førnævnte hjemmeside, og i Danmarksdemokraterne er vi da også nysgerrige på at læse, hvilke borgerlige resultater Venstre mener at have kæmpet hjem i selskab med regeringspartnerne og de andre røde partier.
Som finansordfører har jeg selv været tæt involveret i arbejdet med finansloven, indtil regeringen valgte at smide alle blå partier ud af lokalet. Jeg håber, at jeg har misset en detalje eller to i processen, for når jeg nu skimmer den tykke aftaletekst, der netop er præsenteret, har jeg meget svært ved at få øje på et klassisk Venstre-resultat.
Jeg tvivler på, at det er det gratis kulturpas til arbejdsløse, som Venstre vil fremhæve. Det kan vel heller ikke være bunken af danske skatteborgeres penge, som man igen sender til Afrika. Skolemad til 850 mio. kr. er sympatisk, men den tanke kan heller ikke være groet i Venstres baghave.
Her på stående fod kan jeg simpelthen ikke få øje på én eneste grund til, at Venstre har valgt at indgå en aftale med de røde partier, når det kunne have valgt at indgå en blå finanslov med Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og De Konservative.
Vi blå tog sammen til forhandlingerne med fuldt finansierede forslag, hvor pengene blandt andet skulle findes ved at skære i den statslige administration, der er vokset helt vanvittigt under denne regering, men som de færreste almindelige mennesker får noget ud af i deres hverdag. Vi var klar til at styrke Forsvaret yderligere, og vi foreslog også en akutpakke til Kriminalforsorgen. Alt det her bliver ikke til noget, nu hvor Venstre hellere vil indgå en rød finanslov med Radikale Venstre og SF.