Husk de faglærte, når der skal deles iværksætterpenge ud
Vi går glip af et stort potentiale, når generationer af nye faglærte træder ud på arbejdsmarkedet eller ud til mester uden den basale forståelse, der skal til for at starte deres eget og blive en succesfuld virksomhed eller omvendt for at blive mesterens højre hånd.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg lærte intet under min erhvervsuddannelse, som jeg kunne bruge som iværksætter. Det var min klare konklusion, da jeg reflekterede over, hvordan min uddannelse havde klædt mig på til at starte egen virksomhed. Jeg blev færdiguddannet som møbelsnedker i 2021, og i dag har jeg stiftet min tredje virksomhed.
Sideløbende med min erhvervsuddannelse måtte jeg selv finde tid til at lære, hvordan jeg kunne starte mit eget firma. Mange af mine kammerater stod derimod helt på bar bund, da de som færdigudlærte skulle finde ud af, hvordan man starter egen virksomhed.
Jeg endte f.eks. med at bruge mange måneder på at hjælpe en tidligere skolekammerat i gang med basal virksomhedsøkonomi og bogføring, efter vi begge var færdigudlærte. Det virker mildest talt skævt, at jeg efter endt uddannelse skulle agere lærer for en anden færdiguddannet, når næsten hver tredje nye iværksætter er faglært.
På min skole var der mange, der hurtigt kom til at forbinde det at være iværksætter med “Løvens Hule”-typen – den smarte i en fart. Det kan være inspirerende for nogen, men jeg tror også, at det skræmte mange af mine klassekammerater væk fra at starte deres egen virksomhed, fordi de ikke kunne se sig selv som en del af “skjortefolket”.
Det er en stor skam, for det at være selvstændig er noget, hvor man finder en lige så forskelligartet gruppe som i alle andre erhverv.
Grunden til, at vi sammen skriver dette, er, at vi føler et behov for at gøre opmærksom på de her forhold netop nu. I juni landede den såkaldte iværksætterpakke, hvor et centralt element er, at man vil støtte fremtidens iværksættere ved over en årrække at tildele 5-10 mio. kr. til iværksættermiljøer på erhvervsskolerne og videregående uddannelsesinstitutioner. Her er der ikke sat nærmere adresse på, hvordan penge skal bruges, og vi kan risikere, at universiteterne løber med størstedelen.
Af en række årsager mener vi i SMVdanmark, at midlerne først og fremmest skal gå til erhvervsuddannelserne. Mere konkret ønsker vi, at elever på erhvervsuddannelserne får mulighed for at gå på talentforløb som iværksætter. Det kan eksempelvis fungere som et valgfag eller i form af talent-camps, som flere skoler arbejder med.
Sagen er den, at man i dag næsten intet lærer om virksomhedsdrift og iværksætteri på erhvervsuddannelserne. Det til trods for, at hele 30 pct. at de nye iværksættere i Danmark er faglærte! Det er derfor indlysende, at det i meget høj grad er de unge faglærte, der har brug for konkret viden om momsbetaling, bogføring og virksomhedsdrift. Det viser Sofus’ erfaringer tydeligt.
Der er så meget at gøre på det her område. Hvor er f.eks. valgfagene eller talentlinjerne for de unge faglærte, der gerne vil starte deres egen virksomhed? Hvor er muligheden for at kunne starte på en erhvervsuddannelse, hvor virksomhedsdrift fylder bare lidt i skoledagen?
Vi går glip af et stort potentiale, når generationer af nye faglærte træder ud på arbejdsmarkedet eller ud til mester uden den basale forståelse, der skal til for at starte deres eget og blive en succesfuld virksomhed eller omvendt for at blive mesterens højre hånd.
Samtidig har Danmark stolte traditioner for stærke faglærte iværksættere. Lego er grundlagt af en tømrer, og Vestas af en smed. Det skyldes, at man som dansk faglært både kan producere noget konkret og har gode forudsætninger for at være kreativ og udvikle nyt.
Det er på tide, at vi for alvor gør noget for den her store gruppe af lærlinge, og derfor nytter det heller ikke noget, at smøre 10 mio. kr. så tyndt ud over så mange forskellige uddannelsesinstitutioner. Lad os nu skabe noget, der faktisk ville betyde, at fremtidens faglærte under deres uddannelse har et sted at gå hen, hvis de drømmer om at starte egen virksomhed.