Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Du handlede ikke, Mette Frederiksen. Du svigtede debat om aktiv dødshjælp

Mette Frederiksen sprang ud som fortaler for aktiv dødshjælp ved sidste års folkemøde. Alligevel er der nu et år efter stadig ikke kommet handling bag ordene.

Søren NørgaardUddannelsesordfører, Venstres Ungdom

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Til den årlige djøf-stortion i 2023 – bedre kendt som Folkemødet – stod Mette Frederiksen på scenen i Allinge og proklamerede sig som tilhænger af aktiv dødshjælp i Danmark. Det handlede om værdighed i livets sidste fase, og den del har hun ret i. Hun havde også ret i det, da hun sagde, at det var en svær debat med store etiske spørgsmål.

Men handlingen bag ordene mangler vi i høj grad.

Det rejser i mine øjne spørgsmålet: Hvem er det egentlig, Mette Frederiksen lytter til? Er det til egne holdninger og stemmer i partiets bagland, eller er det Det Etiske Råd?

Det Etiske Råd kom sidste år med sin udtalelse på området, hvor et flertal på 16 mod én desværre mente, at det fortsat skulle være forbudt i Danmark.

Dermed har Det Etiske Råd ikke ændret holdning til aktiv dødshjælp, men spørgsmålet her er, hvorvidt vi overhovedet skal bruge en samling af statsstøttede smagsdommere, når vi lever i et oplysningssamfund, hvor diverse interesseorganisationer har rig mulighed for at dele deres holdninger og betragtninger, samt hvor antallet af ansatte i embedsværket er vokset helt eksplosivt de seneste par år.

Svaret er nej, hvis du spørger mig, men det handler ikke om, at jeg er uenig med Det Etiske Råd. Da det anbefalede at hæve abortgrænsen, hvilket jeg er stor fortaler for og er meget glad for nu endelig sker, ønskede jeg det også afskaffet.

Men siden da har debatten nærmest ligget øde hen, og det er ikke godt nok.

Alle, der så dokumentaren ”På tirsdag skal jeg dø”, vil vide, hvor meget Preben gik igennem på sin sidste rejse, som var båret af, at han ikke ønskede at være her mere.

Han havde været udsat for en alvorlig arbejdsulykke, som havde gjort ham lam fra halsen og ned, og som gjorde, at alt det, han satte pris på ved livet, nu pludselig var uden for rækkevidde. Det havde taget livsglæden fra ham, og på grund af reglerne for aktiv dødshjælp i Danmark var han nødt til at rejse til Belgien for at få den afslutning på livet, som han gerne ville have.

Men det er ikke i orden. Det er ikke i orden, at en mand som Preben er nødt til at forlade sit hjemland for at forlade livet på en måde, som han selv fandt værdig.

Det både kan og skal vi kunne gøre bedre, og spørger man danskerne, så er de enige. En Megafonundersøgelse lavet i 2023 viste, at 76 pct. af de adspurgte bakkede op om, at terminal syge skal kunne modtage aktiv dødshjælp i Danmark.

Så derfor må der lyde en helt klar opfordring: Få gang i debatten igen, Mette Frederiksen, og få sat handling bag dine ord. Claus Hjort-doktrinen er ikke engang nødvendig at tage i betragtning, når et så overvældende flertal af danskerne er enige – lyt til dem!

Vi har som samfund en forpligtelse til at hjælpe vores borgere, og den forpligtelse gælder også, når det handler om en værdig død.

Derfor må det også være på tide, at aktiv dødshjælp bliver gjort lovligt i Danmark. Frie mennesker skal kunne bestemme selv hele livet igennem. Også i døden.