Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Danish Crowns bestyrelse er ikke dygtig nok til en virksomhed af den størrelse

Sig det dog, som det er: Danish Crown er vingeskudt på grund af en alvorlig systemfejl i ledelsens organisation.

Hans Jacob PetersenForfatter, tidligere landmand, Middelfart

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jyllands-Posten har med tal, tekst og tabeller gentagne gange beskrevet Danish Crowns kroniske blindgyde og dybe krise. Ikke mindst Lars Attrup skriver indgående om konkurrenternes resultater og betingelserne på det enorme, globale svinekødsmarked.

Men ikke med et eneste ord nævner han overhovedet elefanten i rummet. Nemlig de afgørende forskelle i de konkurrerende slagteriselskabers organisation og ejerforhold.

Danish Crown, dansk svineproduktions stolthed og anskudte flagskib, er det eneste globale slagteriselskab med en lægmandsbestyrelse. Et kæmpe, kooperativt slagteriselskab, der konkurrerer på fjerne, komplicerede, stærkt risikofyldte markeder. Ledet af en bestyrelse, der er blottet for uddannelse, kompetencer og erfaringer med minefeltfyldt, global afsætning. En problemstilling, jeg også mere uddybende beskriver i min bog, ”Når enighed gør svag”, og som jeg kender fra mit eget mangeårige virke som svineproducent og folkevalgt i Danish Crown.

Bestyrelsen i Danish Crown er helt sikkert dygtige landmænd med flotte gårdejer-cv’er og et godt renommé. Men de har – med deres praktisk orienterede uddannelser og sikkert sunde fornuft – ikke en kinamands chance for at levere det, der kræves.

Der findes ikke på verdensplan selskaber i Danish Crowns størrelse og risikorating med en lægmandsbestyrelse. Punktum. De findes bare ikke! De, der måske engang eksisterede, er uddøde, væk. Lægmandsbestyrelser har simpelthen ikke den analysekraft, den erfaringsmasse, den videnstyngde, der skal til for at være i øjenhøjde og presse direktionen frem til de bedste, ofte barske beslutninger.

»Lige børn leger bedst,« siger et gammelt ordsprog. En lægmands-landmands-bestyrelse og en topuddannet direktion er alt andet end lige børn.

Et andet gammelt ordsprog lyder: »Skomager, bliv ved din læst«. Dansk landbrug skulle for mange år siden have indset den lige så snusfornuftige sandhed i paralleludsagnet: »Landmand, bliv på din gård«. Vær glad for dine styrker. Erkend dine grænser.

Jyllands-Posten og Lars Attrup symptombeskriver i artiklerne om Danish Crown nogle fodfejl og forskelle mellem svineproduktion i forskellige lande.

Men den fatale systemfejl i Danish Crowns organisationsmodel tør avisen tilsyneladende ikke at udfordre og beskrive, så katastrofal den end er.