Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Gud skabte mennesket – nu skaber mennesket sig selv

Vi skal passe på, at diskussionen om køn ikke ender i en urimelig glidebane.

Niels-Erik SkovLærer, Højby

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Charles Darwin udgav i 1859 ”Arternes Oprindelse”, hvor han fremlægger sin evolutionsteori om bl.a. udvikling fra amøbe til menneske. Det afstedkom stor modstand fra de rettroende. De fleste af os har dog accepteret, at tro og videnskab godt kan gå hånd i hånd.

Nu er vi nået til et nyt punkt, der hedder ”kønsidentitet”. Vil jeg være en kvinde eller en mand eller én af de snart utallige andre former for menneske, som jeg finder mig bedst til rette i. Det kan være som f.eks. nonbinær. Det er kun godt, at vi nu er kommet så langt, at det er fuldt accepteret.

Lad os lige repetere: I den gravide kvindes første del af svangerskabet er alle fostre piger med kønshormonet XX. Senere sker der en ændring, så cirka halvdelen af fostrene udvikler kønshormonet XY (Y stammer fra mandens sæd). XY-fostret bliver så til dreng. Det er et af naturens underværker, der sker her.

Langt de fleste af os har nok ikke set det som et problem at være født som hun- eller hankøn. Skulle man ønske et kønsskifte, kan det som 18-årig lade sig gøre rent juridisk. Det kan man så mene om, hvad man vil.

Debatten om XX- og XY-kromosomerne er nu dukket op i forbindelse med OL i Paris. Kan en bokser (Imane Khelif), der føler sig som kvinde, stille op i bokseringen for at kæmpe mod de kvindelige boksere, selvom hun har kønshormonet XY?

Ja, det kan han/hun ifølge Den Olympiske Komité. Men er det rimeligt, at en mand blot kan sige, at jeg føler og lever som kvinde, og har fået et pas, der fortæller, at jeg er kvinde, så derfor kan jeg stille op mod kvinder?

Der er dem, som taler om inklusion, og at vi skal sørge for, at det også sker i idrættens verden. Det vil sige, at f.eks. en håndboldspiller, der føler sig som kvinde og har fået et juridisk kønsskifte, men har XY-kønshormoner, kan gå på banen som kvindespiller?

Hvorfor skulle de, som reelt er kvinder, acceptere mandlige spillere på holdene? Har de kvinder ikke noget at skulle have sagt?

Man har handicapidræt og paralympiske lege, hvor der bliver taget hensyn til de enkeltes handicap, så man kan matche deltagerne, så konkurrencerne bliver så retfærdige som muligt. Man er nødt at se på det biologiske køn, så kvinder får lov og ret til at kæmpe/konkurrere på lige vilkår. Det er ikke altid, man kan få, hvad man ønsker.