Stå ved dig selv, mand
Mænd skal ikke overlade det til kvinder at tale om mænd. Kom ind i kampen – som slet ikke behøver være en kamp.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Hvorfor taler mænd ikke om mænd?
Er det frygten for at blive jagtet med høtyve af den ødelæggende folkedomstol?
For i debatten om, hvordan mænd skal optræde i deres eget liv eller i samfundet, ser jeg sjældent mænd selv deltage. Jeg anerkender, at den giftige debatkultur kan afholde mange for at ytre sig. Jeg anerkender, at de seneste års afsløringer og debat om mænds opførsel i sociale kontekster har medført en lydløs granskning af egen opførsel. Med god grund.
Men at definere mandens rolle i samfundet og eget liv overlader vi stadig blot til kvinderne, så her skal der lyde en opfordring: Dyrk denne snak sammen med kvinderne. Vi skal åbne munden – turde at stå ved os selv! Det skaber altid en større forståelse for hinanden. Hvor ofte bliver det ikke nævnt, at mænd skal vise følelser. Men hvis ikke mænd ønsker at vise følelser, er det så forkert?
Ikke spor.
Følelser skal ikke gemmes væk, men skal heller ikke forceres, hvis behovet for at udtrykke dem ikke er der.