Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Stop med at sygeliggøre landdistrikterne, Inger

Henrik FrandsenLanddistriktsordfører, Moderaterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Der er konfettirør og sjove hatte hos de polske landmænd, forstår man på Inger Støjberg, der igen viser et stort kendskab til følelsesregistret hos polske landmænd.

For Inger Støjberg kunne høre jubelbrølet helt fra Gdansk til Slotsholmen, da den grønne trepart præsenterede sine forslag til, hvordan fremtidens grønne Danmark skal skrues sammen. Hvis nu Støjberg og resten af Danmarksdemokraterne bare fokuserede halvt så meget på polske landmænd, men i stedet brugte deres energi på være med til at fremtidssikre dansk landbrug, så ville de gøre landdistrikterne og landbruget en kæmpe tjeneste, og vi ville være nået endog meget langt.

Ikke alene er det noget vrøvl, at treparten skulle være anledning til feststemning og højt fadølsskum hos de polske landmænd. Påstanden er endnu et lavpunkt i rækken af udtalelser fra Inger Støjberg og hendes partifæller, der taler landdistrikterne ned, indgyder nederlagsstemning og forsøger at gøre alle, der bor i landdistrikterne, til ofre. Jeg bor selv på landet, hverken jeg eller mine naboer føler os som ofre – tværtimod – vi elsker det frie liv på landet og er stolte af vores egn og der, hvor vi kommer fra.

Jeg mener helt klart, at man taler ned til landdistrikterne, når man som Danmarksdemokraternes gruppeformand kalder udkantsområderne for en »blødende patient«, eller som den politiske ordfører Susie Jensen kalder landdistrikterne for en »skraldespand« for regeringens klimaambitioner.

Kære Danmarksdemokrater, tag nu ja-hatten på og se muligheder i stedet for trusler – jeg er overbevist om, at den grønne omstilling af landbruget og produktionen af vedvarende energi og alle de muligheder, det giver for erhvervsudvikling, er et kæmpe potentiale for landdistrikterne i Danmark.

For virkeligheden er allerede i dag, at det er i landdistrikterne, at meget af den vækst og produktion, som vi i Danmark lever af, bliver skabt. Og uden landdistrikterne havde vi været et mindre velstående samfund.

Nu bor jeg selv som bekendt over 200 km vest for hovedstaden, og her oplever jeg en udpræget virkelyst og en god portion jysk tyrkertro på, at man kommer langt med hårdt arbejde.

På Christiansborg har vi et ansvar for at sikre et Danmark i balance; det skal være godt at bo alle steder. Uanset om det er på Frederiksberg eller i Vildbjerg. Ligesom Danmarksdemokraterne kæmper vi også for, at alle har lige adgang til en læge, og at der findes et levnede erhvervsliv i alle hjørner af Danmark. I Moderaterne har vi en vedtaget landdistriktspolitik, der netop skal skabe gode rammer for at bo på landet, ligesom vi også er en del af en regering, der har høje ambitioner på området, og som i en nær fremtid kommer med et meget ambitiøst landdistriktsudspil.

I Moderaterne tager vi landdistrikterne alvorligt, vi respekterer landdistrikterne og har en fast tro på, at en stor del af den grønne omstilling af Danmark rent fysisk kommer til at foregå i netop landdistrikterne. Al omstilling giver muligheder – muligheder giver vækst – vækst giver arbejdspladser.