Farlige forbindelser?
Skal Danmark og danskerne i fremtiden være forsøgsland for genmanipulerede kornsorter og plantebaseret eller kunstigt fremstillet kød?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Er jeg svært overvægtig med diagnosen type 2-diabetes, vil fremtidens aftensmad måske bestå af en laboratoriefremstillet bøf, pasta af GMO-hvede og en blandet salat af CRISPR-manipulerede grøntsager dyrket i en steril indendørs akvakultur. Min samvittighed er god, for måltidet promoveres som klimavenligt og bæredygtigt. For at styre mit blodsukker og min vægt tager jeg dagligt insulin og en appetitregulerende pille.
Når verdens 12.-mest værdifulde virksomhed, Novo Nordisk, og Novo Nordisk Fonden indgår et samarbejde med Bill & Melinda Gates Fonden samt Wellcome-fonden, er det næppe kun med et fromt ønske om at fremme global sundhed, sådan som det ellers fremgik af en pressemeddelelse i begyndelsen af maj. Novo Nordisk Fonden angiver, at den gennem støtte til forskning vil bidrage til forebyggelse og behandling af eksempelvis diabetes, svær overvægt og hjerte-kar-sygdomme. Men samtidig udvider Novo Nordisk sin virksomhed og øger produktionen af f.eks. insulin og vægttabsmedicin. Har de da en forventning om fiasko med deres støtte til forskning i at knække sygdomskurven?
Men altruismen breder sig ind i andre sektorer. Novo Nordisk Fonden og den danske regering har forleden indgået en aftale, som skal hjælpe med at gøre visionerne i den grønne trepartsaftale til virkelighed. De næste 10 år vil fonden prioritere 10 mia. kr. til omlægning af danske arealer, så der bliver plads til mere natur, biodiversitet og landbrugsproduktion baseret på moderne teknologier. Hvad mon fonden får ud af den aftale?
Der gik dog under et døgn, før der blev scoret et hattrick. Novo Nordisk-ejeren Novo Holdings køber 25 pct. af selskabet Sejet Planteforædling af DLG-koncernen. Novo Holdings er 100 pct. ejet af Novo Nordisk Fonden, som dermed også får massiv indflydelse på nye teknikker inden for planteforædling, landbrugsrelaterede teknologier og fødevaresystemer. Novo Holdings varetager en bred investeringsportefølje med fokus på et langsigtet afkast. Og nu giver det hele pludselig mening.
Lad os vende tilbage til maj måneds aftale for at få ringen sluttet.
Bill & Melinda Gates Fonden støtter udvikling af en bred vifte af teknologier inden for f.eks. infektionssygdomme, medicin, landbrug, planteforædling og kunstigt fremstillet kød.
Wellcome-fonden er en international fond, der understøtter forskning, især inden for infektionssygdomme og biomedicin, men også udfordringer, der er et resultat af klimaforandringer, herunder konsekvenserne for landbruget.
Der er hermed skabt en gylden trekant af magtfulde organisationer inden for medicin, landbrug og bioteknologi. Disse kan i allernærmeste fremtid få massiv og potentielt skadelig indflydelse på dansk sundhed og sygdomsbekæmpelse, danske fødevarer, dansk landbrug, dansk jord, dansk natur og meget mere. Aftalen med regeringen giver grønt lys for, at alt dette vil foregå på danske arealer under dække af fromme grønne visioner om mere sundhed, biodiversitet og natur.
Min bekymring går på, hvorvidt politikere og myndigheder kan holde distancen og bevare deres objektivitet og suverænitet i kontrollen af og samarbejdet med disse mastodonter.
Jeg har mine tvivl, for de bider nok ikke hånden, der fodrer dem.