Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Derfor skal de skynde sig langsomt

Om to år skal større virksomheder være åbne om løn. Det kræver en ny kultur for, hvordan man taler om løn blandt ledere og ansatte, ligesom lønmodeller sandsynligvis skal laves om. Er I klar til det?

Anders René AndersenAdm. direktør, Visma Enterprise

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I dag er der nøjagtigt to år til, at politikerne senest skal indføre EU-direktivet om løngennemsigtighed i dansk lovgivning. Det betyder, at virksomheder med en vis størrelse skal kunne redegøre for lønforskelle mellem mænd og kvinder.

Jeg tør godt garantere, at de nye regler kommer til at vende op og ned på måden, vi taler om løn på. Netop af den årsag mener jeg, at virksomhederne allerede nu skal smøge ærmerne op. For selvom to år kan virke som lang tid, kalder kravet på indgribende ændringer.

Hvad er startløn og lønintervallet for jobbet? Må jeg se detaljerede oplysninger om mit lønniveau? Spørgsmål som disse skal virksomheder om lidt kunne svare på med rod i data. Løngennemsigtighed betyder, at nuværende og potentielle medarbejdere i højere grad skal kende til løndetaljer. Og det vil tage tid at udligne de uforklarlige lønforskelle, mange virksomheder vil opdage undervejs.

For at nå dertil skal virksomhederne kigge indad. Mange skal se på lønniveauerne og muligvis indføre nye lønmodeller. Samtidig skal man gennemgå bonusstrukturer og andre lønrelaterede personalegoder. Arbejdet er tidskrævende, fordi forskelle først skal identificeres og dokumenteres, inden de kan reguleres. Dertil skal både ledere og medarbejdere forstå behovet for ændringer i lønstrukturer og -samtaler med deres leder.

Alt det skal virksomhederne kunne rapportere på senest i 2027. Mange steder vil det betyde, at man skal etablere nye systemer for at indsamle løndata. Processerne skal være på plads, inden reglerne træder i kraft, og det kræver tid at implementere dem.

Der er nok at tage fat i. Med andre ord skal virksomhederne skynde sig langsomt. For selvom forberedelserne er omfattende, skal det gøres grundigt, så vi i sidste ende kan sikre en retfærdig, tillidsfuld og åben lønkultur. Set med de øjne er to år lige rundt om hjørnet.