Luk dem ikke, VIA: Læreruddannelser er vigtige for en hel landsdel
Der er brug for uddannelse i Vestjylland. Derfor er planerne om at nedlægge læreruddannelserne i Nr. Nissum og Skive en rigtig ringe plan.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
VIA har varslet lukning af læreruddannelsen i Nr. Nissum og Skive. Man vil gerne have input til at tænke anderledes.
Det kan jeg godt – altså tænke anderledes. Læreruddannelsen i Nr. Nissum er fortsat utrolig vigtig for udviklingen i Vestjylland – hvem har lyst til at bosætte sig der, hvis man ikke kan få uddannede lærere, som kan give en ordentlig skolegang til ens børn? Derfor må vi sikre, at man fortsat kan få en læreruddannelse i Nr. Nissum.
Det er helt forkert, at VIA skal beslutte, hvad der skal bestå, og hvad der skal lukkes. Det er en politisk beslutning, om der er behov for en læreruddannelse i Vestjylland. Og det skal det fortsætte med at være. Og jeg bifalder de mange tiltag, som allerede er lavet for at styrke tilflytningen til yderområderne.
Folkeskolen har gennem mange år fået mange prygl. Der er for få lærerstuderende – det er der mange grunde til. På landsplan er der for få, som vælger læreruddannelsen. Det må vi gøre noget ved – folkeskolen og lærerfaget trænger gevaldigt til et statusløft.
Det gælder også læreruddannelsen i Nr. Nissum. Efter al for ringe søgning blev Nr. Nissum Seminarium i 2007 en del af VIA. Konstruktionen VIA er blevet til med de bedste intentioner. Og det er ganske givet dygtige og sympatiske folk, som står for VIA. Der er bare lige et stort men: Der mangler en daglig ledelse, som er fysisk til stede på de enkelte læreruddannelser. Den nuværende ledelse er placeret langt væk.
Der mangler en daglig ledelse, som kan kæmpe for den enkelte uddannelse, være med til at udvikle stedet, markedsføre det, rekruttere engagerede ansatte, sikre sig, at de ansatte er loyale over for stedet. Måske er det tid til at prøve at gå andre veje.
I Nørre Nissum er der siden 1887 blevet udviklet på læreruddannelsen. Det bliver der stadig – men det er ikke let uden en daglig ledelse til at gå foran. Et par eksempler: Man har i Nr. Nissum lavet en efterskolelinje. Et super tilbud til de unge, som ønsker at kunne undervise både i folkeskolen og på efterskoler. Linjen er bare ikke blevet promoveret. Igen er det ikke ond vilje – men ledelsen er for langt væk!
Et andet eksempel er læreruddannelsen som fjernstuderende. Den blev startet i Nr. Nissum – og her fastholder man som det eneste sted, at de studerende jævnligt skal møde op fysisk i løbet af uddannelsen. Fordi man tænker, at læreruddannelsen ikke mindst er et dannelsesprojekt frem for et akademisk projekt. Og det kræver, at man mødes, taler sammen og udveksler idéer og tanker. Det kunne en ledelse på stedet også udvikle.
Jeg håber inderligt, at der er politisk vilje til at bevare læreruddannelsen i Nr. Nissum og Skive. Der er så meget historie, kompetence og innovation, som går tabt, hvis man vælger at flytte læreruddannelsen. Og jeg er bange for, at hvis det sker, så giver det alvorlige problemer i forhold til at kunne lokke lærere ud i yderområderne. Jeg citerer lige Niels Hausgaard: Man må tænk’ sig om og pas på i tid’.
Læreruddannelsen i Nr. Nissum ligger i Vestjylland. Lad den blive ved det, så der fortsat kan rekrutteres lærere herfra. Læreruddannelserne blev oprindeligt ikke placeret, hvor de var mest rentable, men der, hvor der er behov for dem.