Medierne skal holde sig langt væk fra aktivisme
Min avis skal ikke være aktivist, Allan Bech Hansen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg har abonneret på en avis, som har indskibet sig i den borgerlige fløj. Jeg droppede Politiken, fordi den kørte alt for langt ud ad den modsatte tangent. Nu mener Allan Bech Hansen i sit indlæg i JP 5/2, at »medierne burde gå forrest i debatten om klimaet«. Hvad hjertet er fuldt af, flyder munden over med: 15 gange »klima«, deraf seks gange »klimakrisen« (plus tre gange »kapitalisme«). Jeg væmmes: Uanset om en avis ligger på den ene eller den anden side, skal den referere fakta. Hvis min avis bekender sig til ”aktivisme”, som Allan Bech Hansen kræver af ”medierne”, siger jeg den op øjeblikkeligt.
Kravet stiller han in casu til DR og TV 2 og kræver aktivisme. Men hvis vi som borgere i lille Danmark ikke kan stole på, at ”medierne” er netop medier for sand oplysning, hvor er vi så henne? Har alle krav på deres egne fakta, ligesom Trumps ”alternative fakta” i USA? Allan Bech Hansen kan jo selv skabe sine egne medier. Men han skal ikke kapre min avis. Og jeg forstår ikke helt, hvorfor »Jacob Jensen skader debatten« (formentlig fødevareministeren)? Hvad gør Allan Bech Hansen selv? Det bringer debatten ned på et alt for lavt niveau. Come on.