Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Sig mig engang, bor jeg i Kafkaland?

Jens Engelbert-PetersenPensioneret lærer, Frederiksberg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er en af tusinder, som har prøvet at rette henvendelse til Vurderingsstyrelsen angående de nye vurderinger.

I mit tilfælde drejer det sig om et sommerhus i Hornbæk, som er fra 1960. Mit aldrende hus er det, som er højest vurderet i området. Det gælder såvel det bebyggede areal pr. kvm som selve grunden.

Andre grunde, som er større eller tilsvarende, vurderes til mindre beløb. Nye, flotte luksushuse bliver vurderet til mindre pr. bebygget kvm. Forskellene er markante.

Jeg har ringet til Vurderingsstyrelsen for at få en forklaring, som jeg som borger og skatteyder synes, at jeg må have krav på. Der er ikke hjælp at hente. Man kan først klage i 2025-26! Og så har man fire uger til at fremkomme med sin klage! Misser man fristen, skal man betale for at klage! Hvilken arrogance! Gang på gang er dette udemokratiske forløb blevet kritiseret, men intet gør tilsyneladende indtryk på de overlegne og magtfuldkomne ministre, som fra tid til anden, når de toner frem, afviser al kritik uden forståelse for borgernes utilfredshed.

Hvad skal man som borger stille op, når vores politikere har fjernet sig fra virkelighedens verden og ikke mere anerkender, at de folkevalgte har deres poster for at gøre det så godt for befolkningen, som de er i stand til?