Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Er det nu Rusland og olielandene, der skal være vores pejlemærker, Lars Løkke?

Jeg glæder mig til at høre Lars Løkkes forklaring på koranloven, der har skaffet Danmark nye, trælse venner.

Betina KastbjergMF, retsordfører, (DD)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forløbet om koranloven har mildt sagt været uskønt. Oppositionen, advokatsamfundet, politifolk og kunstnere har alle kritiseret loven for at være alt fra en indskrænkning af ytringsfriheden og til at være mere end almindeligt besværlig at håndtere i praksis. Jeg kan kun forestille mig, at den manglende opbakning har ført til panderynker på regeringskontorerne, hvor man gerne havde set, at flere havde taget imod lovforslaget med kyshånd.

Sådan er det ikke gået her i Danmark, men nu har regeringen fået en ukurant håndsrækning fra udlandet, hvor flere lande roser koranloven. Det gælder bl.a. Rusland, men også olielande som Saudi-Arabien, Iran og Irak er kommet med en fælles udtalelse under organisationen OIC.

Selv forkaster jeg stort set alle de værdier, der kendetegner disse lande. I Rusland fængsler man oppositionspolitikere og kritiske Putin-stemmer, mens stening af kvinder fortsat er en yndet henrettelsesmetode i Iran, Irak og Saudi-Arabien. Derudover kommer de åbenlyst manglende frihedsrettigheder til befolkningen, og den skamløse behandling af homoseksuelle er vist de fleste bekendt. Det er nærmest urkomisk, at lande uden graden af ytringsfrihed skal være regeringens eneste støtte af koranloven. Men det kan jo være, at det er en del af Lars Løkkes pragmatiske idealisme.

Det føjer spot til skade, at en af vores nærmeste allierede USA til gengæld fordømmer selvsamme koranlov. I Jyllands-Posten udtaler en amerikansk kommissær: »At kriminalisere blasfemi er den forkerte tilgang og er hverken effektivt til at adressere sikkerhedsbekymringer eller det underliggende had, der opleves af religiøse samfund.« Og på den måde fik man også skudt hele regeringens argumentation om, at loven er et sikkerhedsspørgsmål, i sænk.

Man kan jo spørge sig selv, om det fremover er Rusland og OIC-landene, der skal være vores pejlemærker, når vi indfører ny lovgivning? Jeg ved godt, hvad jeg vælger.

Velviljen til at forsvare koranloven har heller ikke været stor hos regeringen, hvilket slog ud i lys lue, da ingen regeringsrepræsentanter ønskede at tage ordet til tredjebehandlingen af lovgivningen. Til gengæld glæder jeg mig til at høre Lars Løkkes reaktion på roserne fra Rusland og olielandene, når vi har mundtlig spørgetime på onsdag i næste uge.

Artiklens emner
OIC