Hvor gammel er du egentlig, Niels Lillelund?
Lillelund er i kamp, måske mest med sig selv, om den livsanskuelse, han stædigt insisterer på.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg ved ikke, hvor gammel Niels Lillelund er, men han lever helt op til fortællingen om, at gamle mænd altid er sure, og nogle endda meget sure. Det er godt, fordi der trækkes nogle forhold frem, der kan have behov for at blive undersøgt nærmere. Omvendt ender det oftest i det berømte ekkorum, hvor der blot runger hult. Men jeg vil lige give mit besyv med om Lillelunds epos i søndagsavisen. For jeg vil ikke klandre Mette Frederiksen, at hendes mand har fået 5 mio. kr. for at lave en film om Anker Jørgensen. Her tror jeg fast på, at armslængdeprincippet virker. På sin vis tror jeg, at Niels Lillelund bag den barske facade er i stand til at knibe en lille tåre, når lejlighed gives, men det vil naturligvis smadre hans image fuldstændigt, hvis han begynder at flashe det offentligt. Lillelund synes ikke rigtig bekvem med, at Anker Jørgensen tog et smut til Nordkorea, så det synes umiddelbart at fremstå som, at han hellere skulle have holdt en tale, hvor man skulle frakende sig kommunismen og alt dens væsen. Det gjorde han bestemt ikke, for Anker Jørgensen var en god, medfølende socialdemokrat, der ville sine medmennesker det godt, og nok lige en tand for woke for Lillelunds opfattelse af, hvor mellemfolkeligt det hele skal være.