Det er udtryk for en forskruet seksualmoral, når filosof kan forsvare 28-årige Fonsecas forhold til en 15-årig
I fremtiden vil det være klædeligt, hvis Anders Fogh Jensen talte for sig selv og ikke på hele sit køns vegne. Især når det drejer sig om at have sex med 15-årige.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Filosof Anders Fogh Jensen tog forleden folketingsmedlem Mike Fonseca i forsvar i podcasten ”Slottet & Sumpen”. Han mente, at forargelsen over Fonsecas forhold til en 15-årig handler om »indestængt misundelse«. Ifølge Fogh Jensen er forholdet mellem yngre og ældre og erfarne normale i andre kulturer, f.eks. i den græske, der spiller en stor rolle i hans fag.
Derfor er Anders Fogh Jensen i tvivl om, hvad “hetzen” imod Fonseca egentlig handler om, og siger også, at kvinder ikke længere bliver begæret, når de når en alder, hvor de ikke kan få børn. Det kan være, at der deraf opstår et større had til mandens begær, når det retter sig mod de unge, mener han.
Anders Fogh Jensen og Mike Fonsecas forskruede seksualmoral skal på ingen måde tage mit køn til indtægt. Voksne skal ikke have sex med børn, og derfor skal den seksuelle lavalder differentieres.
Det skal være forbudt for nogen over 21 år at have et seksuelt forhold til en person under 16 år. På den måde respekterer vi, at unge skal kunne udforske deres seksualitet med ligesindede og jævnaldrende, samtidig med at voksne ikke kan være sammen med dem.
Senest vi ændrede den seksuelle lavalder, var i 1930 – og her næsten 100 år efter har filosof Anders Fogh Jensen og Mike Villa Fonseca understreget behovet for at differentiere den seksuelle lavalder.
Det er åbenbart lovligt og ifølge mænd som Anders Fogh Jensen helt o.k., at voksne mænd flytter sammen med og har sex med piger, der kun er 15 år gamle. Det er direkte forrykt, at en folketingspolitiker må indlede et sådant forhold inden for lovens rammer.
Ligeså forrykt er det, at en filosof kan tage Fonseca i forsvar med argumenter om mandens seksualitet og misundelse. Jeg græmmes og må på det kraftigste frabede mig, at mine venner og jeg bliver taget til indtægt for at have en pervers seksualitet, hvor vi tænder på 15-årige piger. Helt ligesom, at alle de andre mænd derude, der ikke tænker på 15-årige som nogen, man har sex med, ikke skal skydes i skoene, at de er misundelige.
I fremtiden vil det være klædeligt, hvis Anders Fogh Jensen talte for sig selv og ikke på hele sit køns vegne. Især når det drejer sig om at have sex med 15-årige.
Lad os også så lige bruge et sekund på at dvæle ved det faktum, at grækerne havde sex med drengebørn og derudover også holdt slaver. Fogh Jensen udtaler også, »at det kunne være, at en 15-årig synes, at det var meget rart med en mand, der ikke var ligeså kejtet som sine jævnaldrende«. Hvis man virkelig vil snakke om klamt og kejtet, så kan jeg godt komme på et eksempel: at en fuldvoksen mand vil udkonkurrere 15-årige drenge og indlede et seksuelt forhold med 15-årige folkeskoleelever.
Jeg mener som mange andre, at man selvfølgelig skal kunne udforske sin seksualitet som ung. Der er intet i vejen med, at en 15- og 16-årig har et sundt forhold. Men der er alt i vejen med, at en 28-årig og 15-årig har et forhold – og sågar også en 21-årig og 15-årig.
Det har man allerede anerkendt i Tyskland og Canada, hvor man med differentierede seksuelle lavaldre og regler for aldersforskel sikrer, at børn kan udleve deres seksualitet, samtidig med at vi som samfund beskytter dem. Det burde vi selvfølgelig også gøre i Danmark.
Forstå de vigtigste og mest interessante aktuelle dagsordener i nyhedspodcasten ”Hvis du vil vide mere”. Følg med alle hverdage fra kl. 04.30 hos Apple, Spotify eller der, hvor du plejer at lytte til podcast. Du kan finde de seneste episoder i playlisten herunder.