Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Minister uden at være valgt til Folketinget

Bjarne ClausenSelvstændig/pensionist

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

For tid til anden vælger en regering at hente personer ind udefra, altså uden at de er valgt til Folketinget. Er det et demokratisk problem?

Mia Wagner er netop udnævnt til digitaliserings- og ligestillingsminister og er ikke en del af de folkevalgte. Hun har været medlem af Venstre i en uge, og man kan jo godt få den tanke, at Troels Lund har kontaktet Mia Wagner for at høre, om hun var interesseret i en ministerpost, inden hun så meldte sig ind i Venstre.

Hun har med andre ord ikke nødvendigvis nogen indsigt i det politiske liv på Borgen og mig bekendt ikke været partipolitisk aktiv. Hun har været med i ”Løven Hule”, men det kvalificerer næppe til at skulle agere på folkets vegne som minister.

Jeg kan godt blive i tvivl om, det er godt for demokratiet, at man som minister ikke er folkevalgt. Det gælder i særdeleshed, når vi som nu har en flertalsregering. Jeg er sikker på, at Mia Wagner er en dygtig iværksætter, men hvis hun brænder for at repræsentere det danske folk, skulle hun vælge at stille op til næste folketingsvalg.