Jeg anklager!
Man kan godt vise sin forfærdelse over Hamas’ terrorhandlinger og samtidig tage kraftig afstand fra Israels og Netanyahus magtmisbrug mod den palæstinensiske befolkning.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Nyhederne fra Gaza, Vestbredden og Israel bliver dag for dag mere og mere grufulde. Som statsminister Mette Frederiksen og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen gang på gang har udtalt, så har Israel naturligvis ret til at forsvare sig imod Hamas’ barbariske terroraktioner. Men er det forsvar at bombe tætbefolkede beboelsesområder? Er det forsvar at angribe hospitaler? Er det forsvar at udføre luftangreb mod FN-skoler, hvor civile fra bombning af flygtningelejr i det nordlige Gaza havde søgt tilflugt? Nej.
Jeg anklager den danske regering for at ignorere massakrerne mod den palæstinensiske civilbefolkning. Meget svagt tilkendegiver man, at Israel skal forsøge at skåne civilbefolkningen i Gaza, men siger i samme åndedrag, at Israel har både ret og pligt til at forsvare sig. Derved legitimerer regeringen de krigsforbrydelser, som bliver begået, og får et medansvar for grusomhederne. At Hamas har begået grusomheder mod israelerne, kan aldrig forsvare, at en demokratisk stat selv benytter sig af umenneskelige handlinger.
Ligeledes anklager jeg danske jøder for at forholde sig passive til hændelserne. Mange steder i verden har jøder demonstreret for fred og mod Israels handlinger i Gaza. I Danmark forholder jøderne sig tavse, til trods for at mange danske jøder er ikke støtter den israelske højrefløjs ekspansions- og bosættelsespolitik. Mon ikke antisemitismen vil aftage en del, hvis det jødiske trossamfund og meningsdannende danske jøder havde mod til at blande sig i konflikten? Man kan godt vise sin forfærdelse over Hamas’ terrorhandlinger og samtidig tage kraftig afstand fra Israels og Netanyahus magtmisbrug mod den palæstinensiske befolkning.