Fortsæt til indhold
Debatindlæg

I Danmark udstiller vi kun de små fisk

Boris Johnson bliver afsløret og udstillet i Storbritannien. Hvad sker der i Danmark? Her er det plejehjemsansatte, der hænges ud til tørre.

Carl Frederik WiweLektor emeritus, Viborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg bryder mig ikke om at se, at plejehjemsbeboere ikke bliver behandlet ordentligt, som mennesker, men jeg savner, at vi i Danmark som f.eks. i Storbritannien tager fat på de store fisk. Hvorfor ikke lave aflytninger på Christiansborg? I partilokalerne? Ved regeringsmøder? Eller i kommandorummet i større virksomheder? Det ville sikkert afsløre nogle artige ting, der ville kunne flytte stemmer eller ændre forbrugsmønstre.

Hvad mener politikerne egentlig om bestemte vælgergrupper og personer? Spiser en morgenmadsproducent sit eget produkt? Eller ville han/hun ikke røre det med en ildtang? Er Dansk Folkepartis politik faktisk styret af, at de ikke kan lide muslimer? Eller er det islam, de er ude efter, hvorimod kristendom og jødedom er i orden? Eller ingen af delene? Er Mette Frederiksen i virkeligheden en tyran i interne debatter, en tromler?

Sad man virkelig køligt og planlagde at bruge som salgsargument, at mange børn ville blive hjulpet ud af fattigdom, da man udformede den nye kontanthjælpsaftale, når man samtidig vidste, at det først ville være tilfældet i 2045?

Der er så mange ting, det kunne være interessante at vide, når man demokratisk skal sætte sit kryds. Men nej, der lefles i pressen for den laveste fællesnævner, og det bliver altid de små fisk, der skal undersøges og hænges ud; dem, der på en eller anden måde er placeret et sted, hvor man altid kan finde noget at forarges over; et sted, hvor man skal kæmpe for at få tingene til at hænge sammen på grund af de store fisks beslutninger. Tænk dog stort, journalister!