Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Giv kvinder mere kontrol over egen krop

Et abortråd skal ikke bestemme, om jeg skal være mor eller ej.

Katrine VestergaardGymnasieelev, Ry

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er ligeglad med dit politiske tilhørsforhold. Jeg er ligeglad med din individuelle holdning til, hvornår et menneske er et menneske. Det kan være, at du vil kalde mig et venstreorienteret, radikalfeministisk, uvidende pigebarn. Ofte har man set, at spørgsmålet om abort bliver gjort til et politisk statement.

Efter min mening er medarbejderne i sundhedsvæsenet mere kyndige til at tage den beslutning end politikerne, og abort til 18. uge, hvilket er, hvad jeg støtter, og hvad Etisk Råd nu anbefaler, er også blevet vurderet sundhedsmæssigt forsvarligt af fagfolk. Så hvorfor ligger den sundhedsfaglige vurdering og støver til på Christiansborg? En højere grænse vil sikre flere rettigheder og mere selvbestemmelse over egen krop til kvinder, der opdager en graviditet sent, eller som finder ud af, at deres kommende barn bærer en dødelig sygdom.

Nogle vil argumentere for, at der vil være en stigning i antallet af kvinder, der bruger abort som en ekstrem form for prævention. Men tallene viser, at der siden grænsen blev sat til 18. uge i Sverige, ikke bliver foretaget flere aborter. Hvis du personligt er af den overbevisning, at barnet på det stadie er for veludviklet, så tager fri abort til 18. uge ikke noget væk fra din ret til selv at beholde et potentielt barn. Men udeluk ikke muligheden for andre kvinder på grund af dit eget moralske kodeks eller dine politiske meninger.

Forestil dig, hvis vi fjernede andre personlige rettigheder inden for sygevæsenet som for eksempel at tvinge kræftramte til at fortsætte med kemoterapi på trods af deres eget ønske om at stoppe. Det ville være helt forrykt. Så lad beslutningen være op til den enkelte kvinde. Som en ung kvinde har jeg et ønske om at vokse op i et samfund, hvor jeg har kontrol over min egen anatomi, og ikke hvor et abortråd skal bestemme, hvorvidt jeg er i stand til at være mor udelukkende baseret på min sundhedsmæssige tilstand og sociale placering i samfundet.

Vi bør derfor, uanset politisk overbevisning, lægge et større pres på regeringen til at forholde sig til problemstillingen og sikre vores selvbestemmelse og sundhedsmæssige rettigheder. I år er det præcist 50 år siden, at aborten blev fri og blev fastlagt til 12. uge – det er tid til at tage grænsen op til genovervejelse.