Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hold fingrene fra 10. klasse

10. klasse er ikke problemet. 10. klasse er en del af løsningen.

Rikke JosiasenNæstformand, Frie Skolers Lærerforening

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Når Reformkommissionen foreslår at nedlægge 10. klasse, som vi kender den, vil jeg gerne sige, at det er et virkelig dårligt forslag. 10. klasse er ikke problemet. 10. klasse er en del af løsningen.

Reformkommissionen har fået til opgave at finde løsninger, som får flere unge med gennem uddannelsessystemet. En god og vigtig opgave, da vi ved, at uddannelse giver bedre mulighed for job, selvforsørgelse og ikke mindst tilfredshed for den enkelte. En uddannelse og et job øger selvværdet, og alle vil jo gerne opleve at kunne bruges til noget.

I dag er der 42.000 unge mellem 16 og 29 år, der hverken er i gang med uddannelse eller i job. Det er for mig klart, at vi bør hjælpe denne gruppe, men det er overhovedet ikke klart for mig, hvordan det at nedlægge 10. klasse kan hjælpe på denne udfordring.

Med mere end 30 års erfaring som efterskolelærer vil jeg gerne sige, at jeg oplever et stigende behov for, at de unge tager 10. klasse med, inden de afslutter grundskolen.

Der er blevet så mange flere ting, de unge skal forholde sig til, og samfundets krav er kun blevet større. De unge føler, at det er vigtigt at præstere og opnå gode resultater i skolen, og derfor har de nok i endnu højere grad end tidligere brug for et lidt friere år.

Det kan være, at de er usikre fagligt eller socialt, at de er umodne eller bare ikke klar over, hvad de gerne vil. De vil gerne blive klogere på, hvad de kan, og ikke mindst, hvem de er. Og først når du ved, hvem du er og kan, du finde ud, ad hvilke veje du skal gå, og hvad du skal kunne.

Jeg har været lærer på to forskellige efterskoler og har undervist i både 8., 9. og 10. klasse. Gennem årene har flere og flere elever ventet med at tage på efterskole, til de har færdiggjort 9. klasse, hvilket med den nuværende fagrække og opbygningen af afgangseksaminerne giver rigtig god mening, da 7.-9. klasse fagligt hænger meget sammen.

10. klasse kan noget, de andre klassetrin ikke kan. Den utrolig lange fagrække, der er i udskolingen, bliver med ét gjort meget kortere, og mange flere fag bliver valgfrie i 10. klasse. Det giver de unge mennesker mulighed for at vælge netop det, de selv synes er vigtigt for dem. Det er første gang, de selv skal til at vælge noget, der handler om deres fremtid.

Samtidig er det valg, der ikke fastlåser deres fremtid, så den frygt, mange af dem har for at vælge forkert, bliver nemmere at overkomme, når de har øvet sig i at vælge.