Hvorfor varer videregående uddannelser fem år?
Det kan være ærgerligt at have uddannet sig i mange år for at ende i en hel anden jobfunktion – og måske en jobfunktion, man ikke passer helt ind i.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I Danmark har vi besluttet, at alle universitetsuddannelser tager lige lang tid. Udgangspunktet er fem år, hvoraf de tre første fører til en bachelor, efterfulgt at en toårig kandidatuddannelse.
Men hvorfor skal det egentlig være sådan? Hvem har besluttet, at man har brug for samme længde uddannelse, uanset om man uddanner sig til historiker, kommunikationsmedarbejder,…