Står den bureaukratiske udvikling i vejen for optimal patientbehandling?
Sundhedssystemets primære opgave er at behandle danske borgere. Desværre ses en tendens til, at bureaukratiet får mere opmærksomhed.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Antallet af tvangsanvendelser i psykiatrien er stigende i Region Midt. Jeg har i en årrække kæmpet en brav kamp sammen med kolleger i akutpsykiatrien for at hjælpe disse mennesker, og er der én ting, jeg ved, der hjælper dem, så er det en personalegruppe med tid.
At arbejde med psykiatriske patienter er ikke et samlebåndsarbejde. Det tager tid at hjælpe et menneske videre, som står i sit livs største krise.
Det er på tide, at vi moderniserer psykiatrien, og det betyder for mig afbureaukratisering.
Psykiatrien har historisk set været udsultet og underfinansieret, og det er ikke noget nyt, at personale råber op om patienternes utilstrækkelige behandlingsvilkår.
Når psykiatriens mest udsatte patienter ikke kan få den fornødne behandling, er ambitionen om nedbringelse af tvang ren utopi. Det er efter min overbevisning tæt på umuligt at undgå tvangssituationer, når ikke patienterne prioriteres i form af mere personale og en opkvalificering af disses faglighed.
Desværre ses en regional og national tendens til, at regionernes bureaukratisering i stedet har været højprioritet. Ifølge Cepos har antallet af administrative medarbejdere oversteget antallet af sundhedsfaglige i regionerne i perioden 2007-2018. Her har Region Midts administrative personalestab haft en tilvækst på 24 pct. – særligt konsulenter og akademikere i administrationen.
Cepos anslår, at hvis man ansatte lige så mange administrationsmedarbejdere i 2018 som i 2007, ville man kunne finde en samlet besparelse på 2.000 årsværk, svarende til 1 mia. kr.
Jeg påstår ikke, at vi skal i gang med en massiv fyringsrunde i regionerne, men jeg vil foreslå, at man først ser på administrationsapparatet, næste gang man overvejer fyringsrunder af frontpersonale i sundhedssystemet. Endnu en gang mistænkes det tunge bureaukrati for at stå i vejen for sundhedssystemets egentlige formål.
Det er på tide, at vi moderniserer psykiatrien, og det betyder for mig afbureaukratisering. Man kan let få den tanke, at der er for meget snavs i administrationsmaskineriet. Det kan vi ikke være bekendt over for regionernes patienter eller sundhedspersonale.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.