Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jeg er bange for Danmarks fremtid

Kære politiker. Jeg skriver til dig, fordi jeg er oprigtig bekymret. Ikke fordi der er mange flygtninge i Danmark (9 pct. har ikke-vestlig baggrund jf. integrationsbarometer.dk).

Men på grund af den splittelse i den danske befolkning, som I ikke er i stand til at bilægge. En splittelse, der udspringer af jeres kompromisløshed om flygtningepolitikken.

Jeg møder qua mit frivillige arbejde mange danskere, der som jeg er bekymrede. Ja, nogle endda skamfulde, vrede eller opgivende.

Jeg tilhører den generation, hvor man som barn lærte de danske værdier som ordentlighed, respekt for andre mennesker og næstekærlighed, uanset om det drejede sig om ældre mennesker, socialt udsatte eller fremmede.

Det fik vi ind med modermælken og aftenbønnen. Det, der sker i dag, kan jeg ikke genkende.

Jeg er bange for, at I på sigt er med til at opbygge en splittelse hos danskerne, som bliver svær at hele.

Jeg beder til, at det kan løses i fredsommelighed, for jeg tror ikke, I er klar over, hvad I har gang i.

En løsning kræver et kompromis. Det kræver, at man bøjer sig mod hinanden. Det kræver, at man giver lidt af sig selv. Jeg lærte også, at den største er ikke den, der overvinder en hel by, men den, der overvinder sig selv.

Jeg håber ikke, at I vil gøre min danske opvækst, mine værdier og opdragelse til skamme.

Når konflikten i Syrien på et tidspunkt er forbi, vil Danmark eller EU formentlig sammen med andre lande donere et større beløb til genopbygningen.

På det tidspunkt og ikke før kan og bør man i vilkårene medtage betingelser for syrernes sikre tilbagevenden, genhusning, beskæftigelse osv. (vitale livsvilkår, som i øvrigt slet ikke berøres i Udlændingestyrelsens afslag på ophold).

Du har muligheden for at påvirke Folketingets beslutninger. Jeg håber, du vil medvirke til sammenhold og ikke til splittelse.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.