Maskeringsforbuddet rammer de forkerte
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Når maskeringsforbuddet påvirker mit frivillige arbejde, er det et ærgerligt forbud, men når det går ud over de børn, jeg arbejder med, så er det et dårligt forbud. Maskeringsforbuddet er en forhastet og dårligt formuleret lov, som påvirker alle andre end dem, forslaget originalt skulle ramme. Maskeringsforbuddet rammer ikke de kriminelle, men de frivillige arbejdere og privatpersoner.
Til dagligt er jeg frivillig i en rollespilsforening for børn. Mit arbejde er at gøre børn glade, men maskeringsforbuddet gør det ikke nemt at være frivillig. Jeg må ikke have min metalrustning på, min monstermaske eller min troldenæse, fordi så er jeg kriminel ifølge forbuddet. Sidste år var jeg mødt op for at lave rollespil for børnene, da jeg stødte ind i en forældre til et af de virkelig seje børn. Han forklarede, at han og hans søn havde fået en bøde på 1.000 kr., da de tog bussen hjem fra sidste rollespil, fordi hans søn havde sin varulv-maske på. Da han fortalte mig sin historie, havde jeg lyst til at græde. Hans barn ville bare have det sjovt, men det måtte han ikke på grund af maskeringsforbuddet, og det kan godt være, at det ikke sker så ofte, men det bør aldrig være sket.
Jeg kan ikke med god samvittighed udføre mit arbejde som rollespilsarrangør, når jeg ved, at børnene kan ende med at få en bøde på vej hjem, fordi jeg gav dem en troldenæse på den dag. Hvorfor skal det gå ud over vores fællesskab; vi har jo intet med forbuddet at gøre, vi laver bare rollespil? Det eneste, jeg gerne vil, er at se smilet i børnenes ansigter, men når det kommer til maskeringsforbuddet, er jeg magtesløs, der er intet jeg kan gøre. Så kære politikere: Vil I ikke hjælpe mig med at give børnene smilet igen? Lad os sammen få afskaffet det maskeringsforbud, så vi kan udføre vores frivillige arbejde med god samvittighed, og så vi igen kan se smilet på børnenes ansigter, når de kommer til rollespil.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.