Glemmes risikovurderingen ved it-projekter?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg har deltaget i/arbejdet med digitalisering siden min uddannelse til ingeniør i 1960’erne, altså i mere end 50 år.
Jeg har oplevet, at digitaliseringen har givet store gevinster inden for regnskab, økonomi- og produktionsstyring samt på en række andre områder, hvor databehandlingen drejer sig om at erstatte forholdsvis simple operationer, som gentages igen og igen. E-post, netbank og nethandel har ligeledes medført store effektiviseringer og et paradigmeskift inden for de berørte områder.
Også på andre lidt mere komplicerede opgaver som styring af forholdsvis enkel karakter har effektiviseringen været overbevisende, men når det kommer til meget komplicerede opgaver med store distribuerede systemer til korrekt opkrævning af skat og afgifter, ejendomsvurderinger, sundhedssystemer mv., er jeg mere i tvivl om den hidtidige samfundsmæssige gevinst.
Det skyldes dels, at udvikling, test, indkøring og vedligeholdelse er ufattelig kostbar og tidskrævende. Dertil kommer, at fejlomkostningerne, når systemerne alligevel ikke fungerer, er astronomiske. Risikoen for cyberkriminalitet og misbrug af data er uoverskuelig, for også at nævne nogle af de seneste udfordringer.
Alle disse forhold nævnes ikke, når it-folket sælger deres nye projekter, og værre endnu er, at der tilsyneladende ikke
foretages ordentlige risikoanalyser – det kunne jo ødelægge forretningen. Problemerne er tilsyneladende størst inden for det offentlige, men der er også eksempler på, at store globale private virksomheder har fået særdeles kostbare lærestreger med mærkbare konsekvenser på bl.a. finansmarkedet.
Uanset ovenstående fortsætter man med at tro, at digitaliseringen vil sikre fremtidig vækst og velstand. Det kan meget vel være rigtigt, men det kræver en mere moden og velovervejet planlægning end den, vi har set i de senere år, ellers kunne svaret på det stillede spørgsmål blive meget skuffende.