Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er bare, fordi at …

Thomas Rosenkrandsadm. direktør, Arbejdsmiljøcenter Midt-Vest, Roslev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Med risiko for at blive stemplet som en sur, midaldrende mand, vil jeg slå et slag for talesproget, som til tider mishandles i det offentlige rum.

Ofte hører man journalistuddannede studieværter på landsdækkende kanaler sige ”fordi at”, hvilket er et godt billede på udbredelsen af denne formulering, som var ukorrekt i min opvækst og skolegang. Jeg fortsætter dog indtil videre ufortrødent med at udelade ”at” og blot sige ”fordi” – og lære mine børn det samme.

En anden sproglig ændring, som nok vil give en del udfordringer i skriftsproget, når de unge mennesker begynder at skrive, er udtrykket ”jar sys” (= jeg synes). Det skurrer slemt i mine ører, på trods af en nedsat hørelse, når folketingspolitikere og andre mennesker på toppen af samfundet forfalder til denne anvendelse af den danske sprog.

Men måske er jeg blot blevet en sur, gammel nar før tid?