Fortsæt til indhold
Debatindlæg

En lang radiofest – uden musik

Mette Marie Radzewiczingeniør, Horsens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Der var engang for mere end otte år siden, hvor radio var noget, der enten var et miks af tilfældig snak og musik eller meget lange og meget intellektuelle programmer, hvor det var svært at gennemskue, hvilken meget smal målgruppe de egentlig skulle fange. Men så kom der noget nyt, noget, som blev kaldt en taleradio, hvilket betød, at alle programmer ville være uden musikafbrydelser.

At tænke sig, hvordan der skulle kunne tales døgnet rundt, var på det tidspunkt ubegribeligt for mig. Jeg var endda ret bekymret for de stakkels radioværters stemmebånd. Men der var ikke grund til bekymring. Det blev en fest uden musik. Radio24syv ændrede min verden, den udvidede min horisont, den gav mig en tro på, at hvis man bare er grundig, saglig, kritisk og dybdeborende nok, kommer sandheden for døren. Den inspirerede mig. Det er desværre slut nu, og en anden radiokanal har taget Radio24syvs plads.

Det bliver ikke det samme. Kan det gøres om? Næppe. Radio- og tv-nævnet afgjorde sagen om Radio24syvs liv og død.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.