Der er tilfælde, hvor vi ikke har brug for forskernes "evidens"
Det er umiddelbart indlysende, at dyr lider, når man stikker et rør ned i halsen på dem og pumper foder ned i mavesækken, hvorved deres lever vokser til 10 gange normal størrelse.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg husker stadig nogle vigtige ord fra min soldatertid: »Soldatens første pligt er villigt og nøjagtigt at adlyde enhver lovlig tjenstlig befaling givet af en foresat, medmindre at det er umiddelbart indlysende, at befalingen tilsigter en forbrydelse.«
Disse to ord – umiddelbart indlysende – har fået mig til at tænke over nogle forhold i forbindelse med mit arbejde som dyrebeskytter.
Når det gælder rigtigt eller forkert, er der mange forhold her i livet, som måske kan diskuteres. En lille nødløgn, en fattig, der stjæler et brød – der vil altid være grænsetilfælde, hvor mennesker ikke er enige, og hvor bølgerne i en diskussion kan nå himmelhøjder.
Og tænk – man nåede frem til det resultat, at kalven kunne føle smerte. Hurra – der blev tilføjet et afsnit til loven, så nu er det forbudt at afhorne uden bedøvelse.
Og så er der de tilfælde, hvor der ikke er noget at diskutere – altså hvor det er umiddelbart indlysende, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.
For nogle år siden var det tilladt i Danmark at afhorne kalve uden at bedøve først. Man placerede et brændejern i panden på kalven og ødelagde hornanlæggene. Mange gange gjorde jeg og andre dyrevenner opmærksom på det groteske forhold, som selvfølgelig gav det arme dyr masser af smerte og stress.
Men der var folk, som påstod, at det ikke var sikkert, at kalven følte smerte. Derfor blev der nedsat en ministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af forskere fra Landbohøjskolen, som undersøgte kalvenes blodtryk, pulsfrekvens og blodets indhold af stresshormon, mens aktiviteterne foregik.
Og tænk – man nåede frem til det resultat, at kalven kunne føle smerte. Hurra – der blev tilføjet et afsnit til loven, så nu er det forbudt at afhorne uden bedøvelse.
For nogle måneder siden udtalte forskere fra Københavns Universitet, at intet tyder på, at foie gras-ænder lider, når man stikker et rør ned i halsen på dem og pumper foder ned i mavesækken, hvorved deres lever vokser til 10 gange normal størrelse. Videnskabelige franske undersøgelser havde ikke fundet væsentlig forøget stresshormon eller fysiologiske smertereaktioner. Samtidig kunne det berettes, at gæssene hellere vil nærme sig deres foderværter frem for vildt fremmede mennesker!
Der er tilfælde, hvor man ikke skal lytte til forskernes ”evidens”, nemlig de tilfælde, hvor det er umiddelbart indlysende, at en handling udsætter et dyr for lidelser.
Hvad enten det drejer sig om at sparke en hund i hovedet, at sætte glødende jern i panden på en kalv eller at stikke et langt rør ned i halsen på en gås, så er det umiddelbart indlysende, at man udsætter dyrene for lidelser, som ikke behøver videnskabelige beviser.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.