Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Absurde beskyldninger fra Radio24syv

Rasmus Stoklundudlændinge- og integrationsordfører, indfødsretsordfører (S)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I sin avisklumme i denne uge gør redaktør Palle Weis en dyd ud af at misforstå en bemærkning, jeg skrev på Twitter, og som jeg straks erkendte var uklar, hvorfor jeg uddybede den. Min pointe var, at der intet lyssky er over Martin Rossens rolle i Statsministeriet. Rossen er ansat som særlig rådgiver med reference til departementschefen, og statsministeren er naturligvis den, der kan holdes politisk ansvarlig af Folketinget.

Statsministeren er blevet kritiseret for, at Rossen har plads i regeringens koordinationsudvalg og økonomiudvalget, men kritikken er fejlplaceret og må bunde i manglende viden om, hvordan disse udvalg fungerer, for det er uformelle udvalg, hvor det alene er statsministeren, der bestemmer medlemssammensætningen.

Rossen har fået til opgave at understøtte statsministerens og regeringens arbejde ved at sikre koordinering mellem ministerierne, så relevante initiativer tænkes sammen, og statsministeren har de bedst mulige betingelser for at have overblik over regeringens aktiviteter.

Weis m.fl. mener, at vi i Socialdemokratiet er tyndhudede, fordi vi ikke er imponerede over nogle af de satiriske indslag, som Radio24syv har lanceret. Senest målrettet Martin Rossen som grebet ud af det blå beskyldes for at søge efter bizarre sexformer på nettet, være stofmisbruger og gøre vennetjenester.

Det er svært at se disse absurde beskyldningers relevans for Rossens arbejde i Statsministeriet, og samtidig er det en usympatisk måde at forsøge at begå et karaktermord på en person, der på samme måde som andre højtstående embedsmænd i praksis ikke har en stemme i offentligheden. Mange journalister og debattører har på sociale medier givet udtryk for, at det er naturligt at udsætte magthavere for satire, og det er naturligvis rigtigt. Men der er forskel på satire, som med udgangspunkt i en persons arbejde og handlinger tilføjer et humoristisk, provokerende eller spydigt aspekt, hvor Radio24syv blot hælder en spand skidt ud over en embedsmand på en måde, som man ikke kunne forestille sig, at andre topembedsmænd ville blive udsat for. Det er på den baggrund, at jeg finder kanalens indslag usympatisk.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.