Fortsæt til indhold
Debatindlæg

DSB’s unødvendige digitale støj

Niels Mølbjerg Lund Pedersencand.mag., seniorrådgiver, København S

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forleden tog jeg lyntoget fra Aarhus til København. Billetten til plads 57 i vogn 81 havde jeg købt i sjældent god tid – mere end en uge før. På den lille skærm ved pladsen stod der ”Kan være reserveret” med store bogstaver. Det stod der vist ved alle pladser i vognen.

Denne lille besked på de små skærme i hattehylden er jeg stødt på mange gange gennem årene som rejsende med DSB. Og beskeden har altid irriteret mig. Hvorfor egentlig det? Beskeden er irriterende, når man (måske endda længe forinden) har købt en billet til en bestemt plads. Jeg ved jo, at DSB har en opdateret oversigt over pladserne i toget – og hvilke der er ledige. Hvordan i alverden kan det være så svært at synkronisere det med de små skærme?

Beskeden er også irriterende, når man ikke har købt en plads. Så ved man jo godt, at alle pladser i toget potentielt kan være reserveret. Beskeden bliver en løftet pegefinger, imod at man sætter sig for godt til rette. Men mest af alt er beskeden irriterende, fordi den er et symptom på en uheldig tendens: Alt for mange digitale projekter bliver sat i søen, uden at man har gennemtænkt, hvordan det rette indhold skal blive skabt eller komme hen til løsningen. På den måde ender mange digitale projekter med at blive unødvendig digital støj.

Et eksempel kunne være borger.dk, hvor ”Min side” for nylig har fået et nyt og overskueligt design, men hvor det blandt andet ikke længere er muligt at se data fra pladsanvisningen i København. Idéen om at samle alt digitalt til borgeren et overskueligt sted er god – men ikke så meget værd, hvis det, man har brug for, ikke er der.

Eller rejsekortet, som jo er en ganske smart løsning for mange – men hvor den endelige løsning stadig er en hovedpine for mange brugere med halvdårlige lappeløsninger som Tjek udvej. DSB mener givetvis, at man har større problemer at kæmpe med end de små infoskærme ved pladserne. Men DSB og mange andre har et kæmpe ansvar for at skrue ned for den digitale støj.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.

Artiklens emner
DSB