Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Pengene findes i en anden cigarkasse

Artiklens øverste billede
Arkivillustration: Niels Bo Bojesen

Socialdemokratiet foreslår at reducere brugen af konsulenter i det offentlige, som er steget markant de senere år. Holberg spørger: »Hvorfor drikker Jeppe?« men er der ikke nogen, der spørger om, hvorfor det offentlige bruger flere og flere penge på konsulenter.

Jeg vil ikke påstå, jeg kender hele svaret; men fra mine egne erfaringer som tidligere ansat i en statslig styrelse, kan jeg da pege på en årsag: Der er et stramt loft over lønsummen, dvs. hvor mange medarbejdere der må være. Når opgaverne så skal løses, findes pengene i en anden cigarkasse, og der hyres konsulenter til jobbet.

Dette gør det både dyrere og ofte også med dårligere resultat til følge (da de eksterne konsulenter ikke altid har det fornødne kendskab). Så lad os få afskaffet budgetloven og finanspagten, så vi kan føre en ansvarlig økonomisk politik, der kan sikre både klima og velfærd.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen