Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Velkommen tilbage, Bjørn Lomborg

Jørgen Svanepensionist, Borum

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Bjørn Lomborgs kronik i midten af april havde jeg ventet længe på, og jeg havde forventet, den ville skabe debat. Intet skete, og jeg tror, det skyldes valget, idet alle partier har CO2-udledningen i Danmark som deres førsteprioritet. Politikere i Danmark ser alene på vores lille hønsegård, der udgør 1 pct. af klimapåvirkningen i verden, og holder sig til, hvad de kan gøre for vores lille land.

De penge, Danmark bruger på CO2-begrænsning i dag, er udelukkende finjustering. Pengene kunne bruges meget mere effektivt i vores nabolande som f.eks. Polen og Tyskland. Men politikerne ønsker åbenbart at kunne sige: »Vi har fejet for vores egen lille dør.« Men det, de agter at gøre, batter ingenting for den globale opvarmning. Det overblik burde vores folketing kunne overskue, og det har endda adgang til hjælp.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.