Fortsæt til indhold
Debatindlæg

HK-formand ude af trit med medlemmer

Jakob Neruprådgiver og medlem af bestyrelsen i HK Service, Frederiksberg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg fik da kaffen helt galt i halsen, da jeg i forleden i JP kunne jeg læse, at HK’s formand, Kim Simonsen, opfatter mig og kollegerne som ”dødvægt”, fordi vi gerne vil ud af arbejdsmarkedet, mens vi stadig har energi til børnebørnene. Han vil hellere have, at vi skal stå med hatten i hånden ned på kommunen og bevise, hvor nedslidte vi er. For ham er det vigtigere at styre økonomien end at sikre os nogle rettigheder.

Jeg skal hilse formanden, at det ikke bare var kaffen, som kom galt i halsen. Han er faktisk helt på afveje og ude af trit med sine medlemmer. For halvandet år siden vedtog medlemmerne på HK’s kongres, at stigningen i pensionsalderen skal stoppes, og at der skal sikres ret til tidlig tilbagetrækning. Det var de ord, som skulle være kommet ud af formandens mund i interviewet til JP.

Kim Simonsen er åbenbart så meget ude af takt med os medlemmer, at han ikke engang nævner den HK-undersøgelse, som viser, at mere end hver fjerde HK’er ikke tror, at hun kan holde indtil pensionsalderen. Magen til ligegyldighed over for sine medlemmer skal man da lede længe efter.

Som medlem af HK må jeg forvente, at vores formand taler på vores vegne og loyalt fremfører de holdninger, vi i fællesskab har besluttet. Ønsker han ikke det, må han tage sit jakkesæt og smutte.

Heldigvis er ikke alle tillidsvalgte i HK som Kim Simonsen. Forleden havde vi generalforsamling i den største lokalafdeling, HK Service, hvor vi var enige om, at tidligere tilbagetrækning på dagpenge skal være en ret for alle efter f.eks. 40 år på arbejdsmarkedet, samtidig med at stigningerne i pensionsalderen skal stoppes.

Vores arbejdsliv er alt for langt, og vores liv er ikke et dødvægtstab. Det må Kim Simonsen meget hurtigt finde ud af, hvis han fortsat vil optræde som vores HK-formand.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.