Hvor skal landmanden lægge sin stemme?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det temperamentsfulde huer åbenbart ikke Anders Heide Mortensen, kommentator på JP Erhverv. Som kommunikationsrådgiver må du dog vide, at ensartet konsensussnak ikke giver et budskab hverken liv eller kant.
Når jeg har udtalt, at jeg som landmand og organisationsmand har svært ved at se, hvor jeg skal afgive min stemme, og den ikke nødvendigvis vil falde på det gamle landbrugsparti, er det jo for at give politikerne lejlighed til at give mig og andre landmænd gode argumenter for at stemme på netop dem. I den forbindelse er det dig, Anders Mortensen, der har tabt høreapparatet.
Den dybeste afmagt i et demokrati er ikke at stemme. Det er netop denne følelse af afmagt, jeg ville give udtryk for. Fagligheden, som vi er vant til at støtte os til ude på landet, har ringe vilkår i dagens politiske debat. Der kan dog findes blå politikere, der er i besiddelse af en sådan faglighed og indsigt i den virkelige verden.
En af dem kunne jeg finde på at stemme på – måtte flere blive provokeret af min udmelding til at melde sig i en dybtgående debat baseret på virkeligheden. Det er bl.a. en sådan provokation, man kan bruge en ”vred, harm og temperamentsfuld” mand til at fremføre. Bemærkningen fik da selv en kommunikationsrådgiver Mortensen op af stolen.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.