Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jeg drømmer om takt og tone i byggebranchen – det grove miljø holder kvinder væk

Der eksisterer en almen accept af en hård tone, men denne jargon udgør et reelt problem. Hvis flere kvinder skal finde en plads i byggebranchen, er vi nødt til at komme det til livs.

Artiklens øverste billede
Foto: Carsten Snejbjerg

I sidste måned bragte radioen et indslag om en stigning på 27 pct. lærlinge i byggebranchen over det sidste år til trods for fordommene om den hårde jargon og de grove miljøer. Ifølge indslaget bliver færre kvinder afskrækket af disse fordomme og ser karrieremuligheder inden for branchen.

Selv om flere kvinder søger ind i byggebranchen, hvor kun 9 pct. udgør kvindelige medarbejdere, undrer jeg mig stadig over den almene accept af disse fordomme, og over hvorfor ingen stiller spørgsmål ved byggebranchens kultur. Den hårde jargon og de grove miljøer eksisterer i bedste velgående.

Jeg har efterhånden mange fortællinger på repertoiret, som jeg kan underholde med til sociale sammenkomster, fordi de tragiske oplevelser bliver til komik. ​​

Som snedker har jeg enten skulle kompensere for at være kvinde eller ”redde” arbejdsmiljøet ved min eksistens som kvinde. Men mest af alt har jeg kontinuerligt fået at vide, at jeg ikke må være sart eller emotionel.

Jeg har oplevet at blive spurgt om, hvornår jeg skal have børn til en jobsamtale. Jeg er blevet truet med en fyring fra min mester, hvis jeg ikke stillede mig op ved en rundsavsmaskine uden afskærmning.

Det har været min opfattelse, at det åbenbart må være to personlighedsbrister, som kvinder lider af. Det er i hvert fald sådan jeg har følt, lige siden jeg begyndte som lærling i bygge- og anlægsbranchen i 2011.

Oplevelsen af at arbejde i byggebranchen har været fyldt med fornedrende omgangstone og en følelse af utilstrækkelighed. Det har ikke været nemt at finde sig til rette og især ikke som kvinde. ​​

Jeg har oplevet at blive spurgt om, hvornår jeg skal have børn til en jobsamtale. Jeg er blevet truet med en fyring fra min mester, hvis jeg ikke stillede mig op ved en rundsavsmaskine uden afskærmning. Jeg er blevet voldsomt råbt til fra nogle mestre og en projektleder. Jeg er blevet tilbudt lærepladser af faglærere, hvor ”mester ikke kan lide kvinder”.

Til sidst kan jeg toppe historierne af med den fordrukne mester, der kørte fuld rundt i sin varevogn. Historierne er mange, og i det rette selskab af snedkere kan folk bidrage med deres egne ”komiske” historier.

Selv om dette er nogle kedelige oplevelser, er byggebranchen ikke kun hård for kvinder, men også for mænd. Alle, som befinder sig i denne branche, skal have spidse albuer og have mundtøjet ordentlig skruet på. ​​

Faktum er bare, at der er flere mænd end kvinder i byggebranchen, hvilket jeg synes er ærgerligt. Håndværks- og byggebranchen er en spændende og fascinerende branche, men den kulturelle arv har brug for at blive brudt. Det er på tide at åbne arbejdssluserne for kvinderne, og selvfølgelig også for mænd, der ønsker en ordentlig arbejdstone.

Hvis kvinder har lyst til at arbejde i dette fag, skal de også føle sig velkomne. Det er ikke tillokkende at varsle kvinder om alle de rædsler og grovheder, der findes inden for feltet. Når jeg sidder til en jobsamtale, har jeg ikke længere lyst til at blive gjort opmærksom på jargonen, som jeg ”nok er vant til”, fordi jeg er tidligere snedker.

Jeg forstår ikke, hvornår det er blevet en del af jobbeskrivelsen at skulle ”håndtere” voksne menneskers grovheder. På disse arbejdspladser har vi skabt en almen accept af, at vi ikke kan forvente andet af ”kulturen”.

Det er ikke lederens ansvar at advare kvinder om den hårde tone inden for branchen, men derimod at skabe en nultolerance over for grov kommunikativ adfærd. Vi behøver egentlig ikke at acceptere denne jargon inden for håndværksfaget eller byggebranchen. ​​

Som leder kan man godt forvente af sine ansatte, at de taler ordentligt og behandler hinanden med respekt. Det skal ikke længere være den ansattes opgave at ”håndtere” denne form for adfærd. Ansvaret skal placeres hos ledelsesteamet i en virksomhed.

Erhvervsskolerne skal deltage i fremdriften af ændringen af traditionerne og kulturen inden for håndværksfaget.​​

De kan bidrage med at være fortalere for den ”gode tone” over for eleverne og tage afstand til den forældede jargon. Erhvervsskolerne kan skabe et frirum for eleverne til at tale om deres oplevelser og sammen med eleven sige fra over for den hårde tone på deres lærepladser.

Hvis vi skal have flere kvinder ind i branchen og få de nuværende kvinder til at blive, skal vi investere i en kulturændring. Det er stadig en reel virkelighed, hvor det at være kvinde i bygge- og anlægsbranchen er en stor udfordring.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.