Jeg er krænket over denne idiotiske trend
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Så har de krænkelsesparate slået til igen. Dansk Kvindesamfund (DK) er oprørt over et DSB-piktogram, der viser en kvinde med et lille barn på armen stående ved siden af en mand. På piktogrammet ses lydbølger bevæge sig fra kvinden i retning mod manden. Ved siden af billedet står teksten »Familiezone«.
Infoskiltet, som det jo vitterligt er, er en serviceoplysning til passagererne om , at der i familiezonen kan forventes støj i modsætning til togenes stillezoner. Denne service opfattes af DK som nedsættende, stigmatiserende og et forældet syn på kønsroller – kvinder passer børn, skælder ud (måske især på mænd), og mænd er passive.
DSB har lystret de krænkede og har fået fremstillet et nyt skilt, der stadig i teksten giver oplysningen »Familiezone«, men piktogrammet er nu en mand og en kvinde, begge med et barn på armen. Mon krænkelserne nu er overstået? Kan man forestille sig utilfredshed med, at piktogrammet advokerer for kernefamilien, oven i købet en hvid af slagsen?
Hvad med andre hudfarver, enlige forældre, regnbuefamilier, handicappede, nudister, rødhårede, dværge osv. Nu skælder kvinder ud over, at kvinder fremstilles som nogle, der skælder ud. Hvor er så krænkelsen?
Jeg er krænket over, at nogle mennesker leder efter noget, der kan krænke dem – uanset hensigten. Jeg er krænket over, at denne idiotiske trend med at blive krænket fortsætter langt ud over, hvad vi bør finde os i. Det ville være befriende, at et normalt, tænkende menneske bare en gang imellem ville bede de krænkede om at stoppe farcen og blive voksne.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.