Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Ingen reform af islam, så længe debatten er fyldt med usandheder

Ændringerne af islam vil ikke komme, så længe man bliver talt ned til på grund af ens religion.

Artiklens øverste billede
Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Hvis islam skal have en reform, skal det komme fra muslimerne selv og ikke fra Asger Asmund, Nye Borgerlige, Jaleh Tavakoli eller højrefløjen.

Mange fra den nationalkonservative højrefløj, som i den senere tid er ”stukket af” med islam og de hellige skrifter, har i forvejen et meget snæversynet og negativt syn på hele religionen. Det er fint at være kritisk, hvis man har gode hensigter med det, men det tror jeg desværre ikke er tilfældet, når det kommer fra den kant.

For det er en ting, hvad de mener om islam, og en anden, når de direkte skriver og holder foredrag for mange tilskuere og fortæller nogle ting om profeten Muhammeds levetid, som ikke passer eller er direkte usande.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at mange nationalkonservative debattører ikke bryder sig særlig meget om religionen, men når man samtidig begynder at sige, at profeten var en pædofil, en kvindeundertrykker og morder, står mange muslimer af.

For lige meget om man er sekulær, troende, reformvenlig eller progressiv, er der ingen, der gider lytte til den slags, når den, der har grundlagt islam, og som er årsagen til, at jeg og mange andre tror, bliver nedgjort.

For det første er det usandt, og for det andet var det ganske normalt dengang, at man giftede sig med niårige. Godt nok var profeten Muhammed også krigsherre, men det var i selvforsvar det meste af det.

Selv en af hans følgere og onkel Hamza fik revet hjertet ud af en hedensk kvinde ved et blodigt slag, der blev kaldt Slaget ved Uhud. Selv hans første følger blev hånet, tortureret og ydmyget, og mange blev dræbt eller fordrevet fra Mekka.

Religion skal fortsat være en privat sag, og man må tænke og tro lige det, man vil.

Derfor har jeg mange gange sagt, at så længe debatten er på denne måde, har jeg ikke lyst til at bruge min tid på at debattere i offentligheden om emnet.

Jeg synes også, at islam på en måde trænger til reform, men det skal komme fra muslimerne selv, og det skal jo ske gradvist. Modstanden skal vokse stille og roligt, så bevægelsen bliver større og større og stærk nok til at lægge pres på imamerne og magthaverne for at gennemføre reformen.

Problemet er bare, at den nationalkonservative højrefløj, som er ”stukket af” med islam, i virkeligheden er ligeglade med, om muslimerne vil reformere islam eller ej – for dem handler det om, at man vil blive ved med at kritisere og nedgøre religionen, indtil presset bliver stort nok på politikerne, at indvandringen fra de muslimske lande stopper helt.

De ønsker ikke, at islam skal have indflydelse i det danske samfund, og det kan jeg sådan set godt forstå. For Danmark er baseret på andre værdier, og Danmark har kristne rødder.

Derfor synes jeg heller ikke, at religion skal have indflydelse. Det skaber kun konflikt, gnidninger i samfundet, og værste fald vil det ende i borgerkrigslignende tilstande, og det er der ingen, der ønsker.

Religion skal fortsat være en privat sag, og man må tænke og tro lige det, man vil, så længe man ikke påvirker andre i en retning, medmindre de selv gør det af fri vilje.

Problemet er bare, at for os, der bliver talt til, og som får at vide, at vi skal reformere islam, for at vi kan bo sammen fredeligt og komme videre med vores liv, vi vil ikke kunne gøre alle disse ting, så længe debatten er fyldt med usandheder og løgne om profeten, og islam bliver behandlet uretfærdigt i debatten.

Det nationalkonservative højrefløj kører denne debat blot for at opfylde deres eget mål.

Bevægelsen vil ikke vokse, og reformen vil ikke komme, så længe det handler om at blive talt ned til, fordi vi har en anden religion. De, der til gengæld vinder på dette, er islamisterne og de meget konservative religiøse miljøer i parallelsamfundene, som gradvist vil vokse og til sidst få mere og mere indflydelse i samfundet.

Vi har brug for en åben og ærlig debat om disse problemer, men vi har sandelig også brug for, at vi taler ordentligt til hinanden og ikke kommer med løgne og usandheder om de hellige skrifter.

Jeg har utallige gange selv kritiseret og skrevet en del om burkaer, niqab, ekstreme imamer, friskoler og parallelsamfund og har selv været en aktiv del af denne debat. Jeg har kritiseret islamismen i stærke vendinger og en del muslimske debattører, som jeg mener er på afveje.

Men hvis reformen skal komme, så er vi nødt til at stoppe med denne tone og nedgørelse, for ingen muslimer gider at være vidne til det mere.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.