Fortsæt til indhold
Debatindlæg

(Nok) verdens mest utaknemlige unge

Anne-Sofie Søe Skov Larsenbestyrelsesmedlem, VU Aalborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I Danmark lever verdens mest privilegerede unge mennesker. Ikke nok med at de ganske gratis får lov at gå i grundskole, på en ungdomsuddannelse og på en videregående uddannelse, får de også penge for det.

I 2016 var der næsten 500.000 i Danmark, der modtog SU. Jeg er selv en af de heldige, der hver måned modtager penge fra staten for at forme min fremtid. Jeg klager skam ikke. Jeg elsker hver måned at modtage 500 kr. efter skat, som er det mindste, man kan modtage. Jeg er hjemmeboende og har ingen faste udgifter, så det er super dejligt at få 500 kr. til café, fester og alkohol. Hvert år bruger den danske stat 20.000.000.000 kr. på SU. For disse penge kunne man give store skattelettelser, som vil gøre en stor forskel for helt almindelige husstande, da de ville få mange flere penge mellem hænderne.

Vi skal selvfølgelig hjælpe de studerende, det skal vi gøre ved at udbyde et lån med lav rente. Tiden som studerende er den tid, hvor éns indkomst er lavest, derefter har man masser af tid til at afdrage. Lad os være lidt taknemlige og bruge skatteborgernes penge mere fornuftigt.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.