En liberal underminerer et liberalt erhverv
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby vil nu indføre en særlov, der skal regulere den almene voksentandpleje.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby vil nu indføre en særlov, der skal regulere den almene voksentandpleje. Hidtil har voksentandplejen været reguleret af en overenskomst mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen, men det er slut nu. Sundhedsministeren vil diktere, hvor mange penge der skal bruges på offentlige tilskud til patienterne. Derfor erstatter hun nu en mangeårig overenskomst med et lovindgreb.
Indgrebet er planlagt til at ske med en usædvanlig brutalitet over for landets privatpraktiserende tandlæger. De bliver automatisk tilsluttet den lovfastsatte ordning, som træder i stedet for overenskomsten, selv om den nye ordning indebærer en reduktion i indkomst på over 100.000 kr. årligt i snit pr. tandlæge. Tandlægerne får ikke mulighed for på forhånd at sige ja eller nej til at være med i ordningen.
Kan tandlægerne så ikke bare melde sig ud af ordningen? Jo, men hold nu godt fast: Tandlægerne kan vælge at praktisere uden for ordningen, men det kan kun ske med mindst tre måneders varsel. Og hvis en tandlæge vælger en sådan løsning, så skal hun tilbagebetale de penge, som patienterne har fået i tilskud, mens tandlægen har været tvunget ind i ministerens ordning.
Det er helt kafkask. Sundhedsvæsenets egen minister tromler hen over tandlægerne. Det svarer til, at jeg har mit hus forsikret i forsikringsselskab A. I marts måned brænder mit hus, og jeg får udbetalt erstatning fra forsikringsselskab A i april. I juni vælger jeg så at skifte til forsikringsselskab B, hvorefter forsikringsselskab A prompte kræver min erstatning for branden tilbagebetalt.
Er det virkelig sådan, man lovgiver i Danmark? Og er det sådan, en minister fra et liberalt parti behandler udøverne af et liberalt erhverv? Der må være en grænse for brutalitet. Med mindre ministeren og det liberale Venstre ønsker at fjerne eksistensgrundlaget for de liberale erhverv.