Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Oplagt cirkulær økonomi i bilbranchen

I Dansk Bilbrancheråd blev vi noget forbløffede, da vi via et debatindlæg 6/2 i JP kunne læse om de gode tanker og visioner fhv. miljøminister Ida Auken har gjort sig omkring cirkulær økonomi, især på byggeområdet. Der bruges udtryk som »et Danmark frit for affald« og »vågn op«. Grunden til vores forundring er ganske enkelt, at vi i årevis bogstaveligt talt har løbet politikerne på dørene, herunder samtlige miljøordførere inkl. Ida Auken vedrørende de affaldsmæssige problemstillinger, vi har i bilbranchen, men stort set intet er sket.

I bilbranchen er det forbudt i skadesopgørelsen at anvende værdien af genbrugsdele fra landets autoophuggere, når en trafikskadet bil skal kalkuleres. De danske autogenbrugere har ellers millioner af sunde og nyere autodele på lager, men en stor del er disse er usælgelige på grund af den forannævnte lovgivning, hvor politikerne tilsyneladende hellere ser en ny bil solgt (grundet indtægter fra registreringsafgifterne), end de samme politikere ser disse genbrugsdele anvendt ud fra en cirkulær økonomisk tankegang.

Det ligger jo lige til højrebenet for visionære politikere at foreslå en justering af denne dybest set håbløse lovgivning, så et væsentligt større antal genbrugsdele kan anvendes til reparation af de trafikskadede biler fremover. Dernæst har samme politikere besluttet ved lov, at et køretøj, der er trafikskadet over en vis procent af markedsværdien, skal skrottes. Det betyder, at bilbranchen dagligt smider sunde og kun lettere trafikskadede biler på skrotpladsen. Dansk Bilbrancheråd har i årevis anbefalet, at politikerne afskaffer denne procentgrænse og lader det være op til bilejeren, forsikringsselskabet og bilværkstedet at vurdere, hvornår det ikke kan svare sig at reparere en trafikskadet bil. Der kan også her spares uanede ressourcer til gavn for miljøet, og her vil der sand for dyden være tale om cirkulær økonomi i sin grundform.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.