Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Usandheder om konkurrencestaten

En boganmelder skal være i stand til at referere den bog, der anmeldes, vurdere den og eventuelt også give sin egen mening til kende.

En boganmelder skal være i stand til at referere den bog, der anmeldes, vurdere den og eventuelt også give sin egen mening til kende. Mikael Busch (MB), fast anmelder af uddannelsesstof på Jyllands-Posten, kan eller vil ikke nogen af delene.

Senest har han anmeldt bogen ”Konkurrencestaten og dens kritikere” (JP 7/1). Eller rettere: Han omtaler tre af bogens 23 bidrag. Et af de tre bidrag er det, jeg har skrevet om konkurrencestaten og folkeskolen. Først skriver MB, at jeg er »glad for Ove Kaj Pedersens bog«. Sandheden er imidlertid, at jeg leverer en meget stærk kritik af bogen om konkurrencestaten.

Jeg påviser, at den for det meste opfatter konkurrencestaten som et slags metafysisk subjekt, der ”gør” ting ved samfund og individer: gør dem egoistiske, skaber menneskefjendske institutioner, forvandler elever til ”soldater” i konkurrencestatens armé.

Heroverfor foreslår jeg en rationalistisk tilgang, hvor det, der kaldes konkurrencestaten, er et resultat af politiske og sociale beslutninger, som kan være gode eller dårlige, og som kan gøres om, hvis de ikke er hensigtsmæssige.

MB refererer mig med andre ord for det stik modsatte af, hvad jeg skriver.

Dernæst påstår han, at jeg er medansvarlig for skolereformen fra 2014. Jeg har jo »selv sat mine fingeraftryk«. Sandheden er, at jeg aldrig har haft noget at gøre med folkeskolereformen. Jeg var på det tidspunkt professor i Aalborg, kom sjældent eller aldrig i Undervisningsministeriet, talte ikke med de politiske aktører. Men MB har fremført påstanden før, sikkert ud fra devisen, at løgne forvandles til sandhed, hvis de gentages ofte nok.

Kunne Jyllands-Posten ikke finde sig en skribent til uddannelsesstoffet, som er i stand til at referere, vurdere og mene på et retvisende grundlag?

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.