Det er skørt, at vi stadig diskuterer, om det er ”økonomisk” og ”praktisk” for unge at tage 10. klasse
Det er i sig selv værdifuldt for unge mennesker i et år at beskæftige sig med noget, de virkelig brænder for – og det kan være afgørende for at træffe det rigtige valg af uddannelse, der rækker langt ud i fremtiden.
Sommerferien er ovre, og for mange elever betyder det et helt nyt kapitel i livet. Før sommer afsluttede jeg selv 9. klasse og havde dermed mit sidste år i grundskolen – 10 år i grundskolen fyldt med læring, venskaber og personlig udvikling var gået, og jeg følte mig helt klar til at tage en ungdomsuddannelse. Men det var ikke den vej, jeg ville. I hvert fald ikke endnu.
Allerede i starten af udskolingen besluttede jeg mig for, at jeg ikke ville tage direkte på en ungdomsuddannelse. Selv om jeg ikke drømte om at komme på efterskole eller i den lokale 10. klasse, havde jeg det ikke ret meget anderledes end mange andre elever, der står overfor et uddannelsesvalg.
Jeg ville lave noget andet. Bare tage et år, hvor jeg 100 pct. kunne dyrke noget, som jeg synes er fedt! Det ”andet” kan se ud på mange måder. For nogle handler det om at få ro på og dyrke fællesskaberne på en efterskole, andre har brug for et ekstra år for at blive helt afklaret med deres uddannelsesvalg, og atter andre vil noget helt tredje.
Efterskolerne er et fremragende eksempel på en helt unik dansk måde at samle os elever om noget, vi synes er fedt. Her kan vi møde en masse jævnaldrende, der brænder lige så meget for noget, som vi selv gør. Personligt bor jeg lige nu sammen med 10 andre unge, der har dedikeret et år af deres liv til at motivere og engagere andre elever til at kæmpe for en bedre skole. Det er nok det mest meningsfulde fællesskab, jeg nogensinde har været en del af, og jeg ønsker, at så mange andre elever som muligt får lov til at opleve noget lignende.
På mange efterskoler er der i dag lange ventelister, og det bekræfter mig i, hvor betydningsfuldt det er for os at have muligheden for at dyrke noget, vi virkeligt går op i, samtidig med at vi kan dyrke det faglige og helt særlige og fantastiske fællesskab, der er på efterskolerne. Derfor virker det også helt skørt, at vi stadig diskuterer, hvorvidt det ”økonomisk” og ”praktisk” kan betale sig, at unge tager et år i 10. klasse eksempelvis på en efterskole.
Nogle af os gennemfører ikke den ungdomsuddannelse, vi havde tænkt os at tage. Det er ikke jordens undergang, at vi vælger forkert, eller finder ud af, at vi vil noget andet. Sådan kommer det til at være resten af livet. Men det er vigtigt, at vi elever ikke ender et sted, der ikke passer til os, på grund af manglende vejledning, viden og tryghed omkring uddannelsesvalget.
10. klasse er en mulighed for, at vi kan få ekstra tid til at tænke os om og blive mere sikre i vores valg, hvilket netop gavner samfundet i sidste ende. Derfor bliver jeg ærgerlig, når stemmer i debatten får gjort det til en udfordring, at vi elever tager os tid til at mærke efter og prøve noget forskelligt af – for eksempel på en helt særlig efterskole, som tiltaler lige netop dén elev.
Lad os værdsætte muligheden for det ekstra år som en tid til at udforske og vokse personligt. Lad være med at presse os elever til at haste os videre i livet, hvis det ikke er det, vi vil. I mine øjne bør det være en selvfølge, at vi unge kan tage os den tid, vi har brug for for at træffe de bedste beslutninger for vores fremtid.
Laura Drachmann Poulsen er formand for Danske Skoleelever.