Den mest ekstreme Rolls-Royce

Den håndbyggede Rolls-Royce Sweptail er en af de mest ekstreme luksusbiler til dato.

Artiklens øverste billede
Den ekstreme Rolls-Royce har fået ændret karosseriet med hale, der har inspiration fra modellerne med rødder i de glade 1920’ere. Foto: Rolls-Royce

Den franske solkonge har ikke levet forgæves. Men selv Ludvig XIV ville formentlig blegne ved synet af den ekstreme Rolls-Royce Sweptail, som netop er vist på Concorso d’Eleganza, der som eksklusiv motorbegivenhed ved den italienske Como Sø har udviklet sig til et af de mest prestigefyldte udstillingsvinduer, når bilfabrikkerne skal præsentere kostbare kreationer.

Indendørs er der håndsyede kufferter, som matcher præcist til designet.

Det gælder i særdeleshed den tosæders Sweptail, der har fået skabt en hale af en bagende, inspireret af modellerne fra de glade 1920’ere og 1930’ere, og som i sin grundform minder om en elegant yacht. Den er bestilt og custommade til en kunde og er gået langt videre end de andre modeller, som ellers også er personligt håndbyggede efter ønske. Med en pris, som den internationale motorpresse skriver ligger omkring 10 mio. pund, eller 85 mio. danske kr. uden afgifter, skal der også være noget ekstra for pengene. Det gælder bl.a. det store glastag, som skulle være et af de mest komplekse, der nogensinde er bygget på en bil, men også den massive kølergrill i aluminium, der er poleret op til en overfladefinish som et spejl, og som er den endnu største set på en Rolls-Royce.

Alt i træ

Modellen, der tager udgangspunkt i en Phantom Coupé, har et helt nydesignet, minimalistisk instrumentbord. Her dominerer ædle materialer som poleret Macassar-Ebony træ, Paldao-træ med åbne porer samt Moccasin-læder og Dark Spice-læder Her er også skabt et centralt Rolls-Royce-ur af tynde skiver Madagaskar-træ med titaniumvisere. Indendørs er der håndsyede kufferter, som matcher præcist til designet, mens der i halen er holdere med plads til glas og et par flasker af ejerens yndlingsvin.

En Phantom Coupé er normalt drevet af en 6,75 liters V12-motor på 459 hk. Men det vides ikke, om der også er optimeret på denne front.

Det vides heller ikke, hvem køberen er. Men selv om vedkommende ønsker at være anonym, bliver det svært at føre sig diskret frem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.