Mazdas fascinerende historie rulles ud

Det første officielle Mazda-museum er åbnet i Tyskland. Samlingen gemmer på en række unikaer med en helt særlig betydning.

Artiklens øverste billede
En af hovedattraktionerne på det nye Mazda-museum er denne Cosmo Sport fra 1967, der har en skønnet salgsværdi på 100.000 euro. Foto: PR

En utraditionel bilproducent fra Hiroshima, der nær var blevet udslettet af atombomben under Anden Verdenskrig. Sådan kan man beskrive japanske Mazda, som ruller en lang række af sine klassiske modeller ud på det første Mazda-museum i Europa – og faktisk det eneste uden for Japan.

Navnet er Frey Mazda Classic Car Museum, placeret i Augsburg i nærheden af München og er et projekt fra den lokale Mazda-forhandler, Auto Frey, med støtte fra Mazda Tyskland. Her udstilles 45 køretøjer i en sporvognsremise fra 1897.

En af de første Mazda-modeller importeret til Tyskland, her uden for det nye museum.

Udstillingen omfatter ud over en række historiske modeller fra det tyske marked også talrige meget sjældne Mazdaer, som eksempelvis kun er solgt i Japan eller USA, foruden enkelte specialmodeller, som kun er fremstillet i meget begrænset antal.

Hovedparten af samlingen stammer imidlertid fra den store forhandlers egen portefølje, som er blevet gemt, siden Frey begyndte som forhandler i 1978.

Et af de store trækplastre er Mazda Cosmo med wankelmotor. Den kom på markedet i 1967 og blev en populær sportsvogn. På den tid var halvdelen af alle solgte Mazdaer i USA med wankelmotor. Bilen, der findes i tre eksemplarer i samlingen, vurderes til at have en værdi på omkring 750.000 kr.

Der sad også en wankelmotor i 787-racerbilerne, som er berømte for at vinde 24-timers løbet Le Mans i 1991. Mazda er dog først og fremmest kendt som leverandør af husholdningsmodeller, i en periode markedsført under sloganet ”Biler uden brok”. I den boldgade er det interessant, at udstillingen rummer fabrikkens første masseproducerede bil, en Mazda R360 fra 1960.

Produktionen begyndte at rulle

Før den tid havde Mazda ikke en bil med fire pladser, men Mazda overraskede med sin elegante City-Coupé i letmetal og 16 hk motor, der var god for en topfart på 85 kilometer i timen. Da bilen blev lanceret, fik Mazda 4.500 ordrer på den blot tre meter lange bil, som blev et hit i Solens Land. Siden kom modellerne Familia i 1962 i mellemklassen og flere sportslige coupéer med 1,3 liters motorer.

I 1968 begyndte en større ekspansion med Mazda 1200 R100 Coupé og Familia som en verdensbil til alle markeder.

Museet rummer også en Mazda 616 fra 1976, som var den første Mazda importeret til Tyskland.

Mazdas koncerndirektør, Akira Marumoto, erklærer sig stolt over, at autofirmaet Frey har gjort sig så store anstrengelser for at skabe et museum.

»Alle på Mazdas hovedkvarter er meget stolte over, at Frey er en del af vores organisation og har skabt noget så ekstraordinært.«

Mazda RX-7 fra 1979 var en sensation med sin wankelmotor og sit spændstige design.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.