Mazdas fascinerende historie rulles ud
Det første officielle Mazda-museum er åbnet i Tyskland. Samlingen gemmer på en række unikaer med en helt særlig betydning.
En utraditionel bilproducent fra Hiroshima, der nær var blevet udslettet af atombomben under Anden Verdenskrig. Sådan kan man beskrive japanske Mazda, som ruller en lang række af sine klassiske modeller ud på det første Mazda-museum i Europa – og faktisk det eneste uden for Japan.
Navnet er Frey Mazda Classic Car Museum, placeret i Augsburg i nærheden af München og er et projekt fra den lokale Mazda-forhandler, Auto Frey, med støtte fra Mazda Tyskland. Her udstilles 45 køretøjer i en sporvognsremise fra 1897.
Udstillingen omfatter ud over en række historiske modeller fra det tyske marked også talrige meget sjældne Mazdaer, som eksempelvis kun er solgt i Japan eller USA, foruden enkelte specialmodeller, som kun er fremstillet i meget begrænset antal.
Hovedparten af samlingen stammer imidlertid fra den store forhandlers egen portefølje, som er blevet gemt, siden Frey begyndte som forhandler i 1978.
Et af de store trækplastre er Mazda Cosmo med wankelmotor. Den kom på markedet i 1967 og blev en populær sportsvogn. På den tid var halvdelen af alle solgte Mazdaer i USA med wankelmotor. Bilen, der findes i tre eksemplarer i samlingen, vurderes til at have en værdi på omkring 750.000 kr.
Der sad også en wankelmotor i 787-racerbilerne, som er berømte for at vinde 24-timers løbet Le Mans i 1991. Mazda er dog først og fremmest kendt som leverandør af husholdningsmodeller, i en periode markedsført under sloganet ”Biler uden brok”. I den boldgade er det interessant, at udstillingen rummer fabrikkens første masseproducerede bil, en Mazda R360 fra 1960.
Produktionen begyndte at rulle
Før den tid havde Mazda ikke en bil med fire pladser, men Mazda overraskede med sin elegante City-Coupé i letmetal og 16 hk motor, der var god for en topfart på 85 kilometer i timen. Da bilen blev lanceret, fik Mazda 4.500 ordrer på den blot tre meter lange bil, som blev et hit i Solens Land. Siden kom modellerne Familia i 1962 i mellemklassen og flere sportslige coupéer med 1,3 liters motorer.
I 1968 begyndte en større ekspansion med Mazda 1200 R100 Coupé og Familia som en verdensbil til alle markeder.
Museet rummer også en Mazda 616 fra 1976, som var den første Mazda importeret til Tyskland.
Mazdas koncerndirektør, Akira Marumoto, erklærer sig stolt over, at autofirmaet Frey har gjort sig så store anstrengelser for at skabe et museum.
»Alle på Mazdas hovedkvarter er meget stolte over, at Frey er en del af vores organisation og har skabt noget så ekstraordinært.«