Peugeot 3008 er Årets Bil i Danmark

Den høje og futuristiske Peugeot 3008 hentede flest stemmer og kan nu kalde sig Årets Bil i Danmark 2017. Det er første gang i 15 år, at en Peugeot henter titlen og første gang, at en crossover vinder.

Artiklens øverste billede
Peugeot 3008, som nu kan nu kalde sig Årets Bil 2017, er her flankeret af pressechef Hanne Sørensen fra Peugeot og Ebbe Sommerlund´, der er formand for de danske motorjournalister. Foto: Jens Overgaard

God praktikalitet og komfort, krydret med avanceret udstyr til en fornuftig pris – det hele pakket ind i et futuristisk design.

Det er nogle af de egenskaber, som juryen lagde vægt på, da Peugeot 3008 blev kåret som Årets Bil 2017.

Det er første gang, at en af de populære crossovere bliver Årets Bil.

Den franske bil var en del af et finalefelt på i alt fem biler. Her skilte Peugeoten sig ud sammen med den stilrene Alfa Romeo Giulia, som vandt mange hjerter for sin personlighed og fængende italienske kørestil, så de to hentede henholdsvis 167 og 149 stemmer, da de 22 jurymedlemmer fra Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) havde afgivet deres sidste stemmer.

På de efterfølgende pladser fulgte Seat Ateca, Mercedes-Benz E-klasse og Suzuki Baleno med henholdsvis 84, 83 og 67 stemmer.

Ebbe Sommerlund, som er formand for MKD, uddyber nogle af årsagerne til, at modellen hentede flest stemmer.

»Det er en bil, som rammer tidsånden med suv’ere og crossovers, hvor designet og detaljerne skiller den ud fra konkurrenterne. Det er en god pakke, som er pakket godt ind. Den kører godt, støjsvagt og underholdende, mens motorerne er kultiverede,« siger han.

Peugeot 3008 har skiftet ham fra en mpv til en mere trendy crossover, og det har i den grad gjort den godt. Den står med et knivskarpt og moderne design, der har en række interessante kontraster i karrosseriet, så den ikke blot er endnu en ny crossover. De moderne linjer fortsætter i den grad inde i kabinen med den nyeste generation af mærkets i-cockpit, som har fuld digital instrumentering med to store skærme

Modellen, som starter fra 279.990 kr. plus levering, har bl.a. en avanceret automatisk nødbremse, der selv bremser bilen ned ved forhindringer.

Det er features, som også har været med til at trække stemmer.

Hanne Sørensen, der er pressechef hos Peugeot Danmark, mener, at netop mærkets såkaldte I-Cockpit har været med til at give stemmer. Oplevelsen i kabinen betyder nemlig mere end tidligere.

»Det er en bil, som peger ind i fremtiden og samlet set er en harmonisk pakke. Det er ikke kun det udvendige design, som er lækkert. Det bliver fulgt op i kabinen. Her er lagt et stort arbejde i interiøret, både hvad angår samlinger og valg af materialer,« siger Hanne Sørensen.

Vi skal 15 år tilbage, før en Peugeot sidst hentede titlen. Det var med Peugeot 307 i 2002. Titlen som Årets Bil 2017 får betydning for mærket, vurderer Hanne Sørensen.

»Det betyder rigtig meget med en blåstempling fra motorjournalisterne. Det er med til at underbygge kvaliteten i Peugeot som mærke. Især set i lyset af det fine felt af biler, som var med i finalen,« siger Hanne Sørensen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.