Lynhurtig plug-in hybrid

Den nye Porsche Panamera hybrid klarer til 100 km/t. på 4,6 sekunder med teknologi fra superbilen 918 Spyder.

Artiklens øverste billede
Panamera 4 E-H-Hybrid er mere sparsommelig end de andre modeller, men den har alligevel en topfart på 278 km/t. Foto: Porsche

Hvis du troede, at hybridbiler først og fremmest havde til formål at strække dråberne, så tro om igen. I den nye Porsche Panamera 4E hybrid handler det lige så meget om at komme fra land. Den klarer nemlig 0-100 km/t. på bare 4,6 sekunder og sætter dermed ny standard for store firedørs biler med samme drøjde.

Det sker med teknologi, som er hentet direkte fra superbilen 918 Spyder. Her hjælper elmotoren på 136 hk, som leverer et moment på 400 Nm, lige så snart speederpedalen røres med spidsen af en tånegl, og den 2,9 liters V6-turbomotor på 330 hk, der i sig selv leverer 450 Nm, bliver løftet fra første fløjt og overfører kræfterne direkte til firehjulstrækket.

Plug-in hybriden kan lades op til 50 km elektrisk kørsel på bare tre og en halv time med en hurtiglader. Foto: Porsche

Det er mod den tøven, som der ellers var i den tidligere model, hvor pedalen skulle være pænt nede for at få sparket i ryggen. Det betyder, at hybriden kun er et mulehår efter Panamera S, hvor V6-motoren yder 440 hk, og som klarer distancen på 4,4 sekunder og 4,2 med Chrono Sport-pakke.

Det samlede moment for Panamera 4E lander på imposante 700 Nm. Hybriden kan dog også tilbyde noget i den mere fornuftige afdeling. Den elektriske rækkevidde på ren eldrift er nemlig nu på 50 km, forbruget ifølge EU-normen for opladningshybrider er 40 km/l. Strømmen leveres af et væskekølet lithium-ion-batteri på 14,1 kWh, som ligger under bagagerumsbunden. Det tager 5,8 timer at lade det op fra en almindelig stikkontakt, men er nede på 3,6 timer med en high speed-lader.

Avancerede skærme

Som i de andre nye Panamera er betjeningsknapperne indendørs erstattet af berøringsfølsomme paneler. De to skærme på 7 og 12,3 tommer kan dog her vise en række grafikker over bilens strømopsætning og forbrug, ligesom modellen har et specielt power-meter. Det kan sættes i indstillingerne E-power, Hybrid Auto, E-Hold og E-charge, som også kan lade batteriet op undervejs.

Danske priser og tidspunkt for introduktion kendes ikke for modellen, der kom i en helt ny generation tidligere på året.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen