Markant flere danskere klager over billeje

Antallet af klager over biludlejere er steget markant de seneste år, viser nye tal fra Forbruger Europa. For Jørgen A.W. Holm gik det galt, da han skulle leje bil i Rom.

Artiklens øverste billede

Jørgen A.W. Holm fra København havde gjort alt det rigtige for at undgå ubehagelige overraskelser, da han for et par måneder siden skulle leje bil i Rom.

Han og hustruen skulle på ferie ved Amalfikysten syd for den italienske hovedstad. Jørgen A.W. Holm havde lejet bilen hos Avis, og han havde gjort det hjemmefra på Avis' danske hjemmeside. Alligevel blev han overrasket, da han så det beløb, som Avis havde trukket.

»Jeg skulle have betalt 360 euro, men ved skranken i lufthavnen lykkedes det dem at snige en ekstra ulykkesforsikring til 148 euro, uden at jeg var opmærksom på det. Jeg skrev under på kontrakten, og først da jeg afleverede bilen og skulle betale, opdagede jeg det,« fortæller Jørgen A.W. Holm, der kontaktede Avis, men blev afvist.

»Jeg skrev til Avis, at jeg overhovedet ikke var blevet orienteret om, at der var blevet tilføjet en ulykkesforsikring til 1.100 kr. til kontrakten. Jeg spurgte Avis's kundeservice, om det er kutyme, at man sælger ekstraforsikringer, som kunderne ikke har bedt om. Men de svarede ikke på mine spørgsmål,, og det gør mig vred. Jeg havde med vilje valgt det noget dyrere Avis i tillid til, at det var et velrenommeret firma. Underskriften skulle bare være en formssag,« siger han.

Uklare lejekontrakter

Jørgen A.W. Holm er ikke alene med sin frustration. Ifølge Forbruger Europa giver uønskede ekstra forsikringer og uklare lejekontrakter flere danskere problemer, når de lejer bil i udlandet.

En tredjedel flere forbrugere har henvendt sig til det danske Forbruger Europa kontor det seneste år i forhold til året før, fordi de havde problemer med billeje

Det mest hyppige problem er, at billejen blev dyrere end forbrugeren havde accepteret under booking af bilen. Billejen blev ofte dyrere på grund af fordyrende gebyrer, eller fordi forbrugeren blev pålagt at købe ekstra forsikringer ved afhentning af bilen,” forklarer Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor. 

Stigning på 50 pct.

Det seneste år henvendte 121 forbrugere sig til kontoret på grund af problemer med billeje, mod 81 henvendelser i samme periode året før.Det fremgår, at billejeproblemer i mange af tilfældene opstår, når der er flere parter involveret i aftalen. Man har eksempelvis to aftalepartnere, når man har booket bilen gennem en formidler, såsom en bookingportal eller et flyselskab, og bilen leveres af et biludlejningsfirma. 

Problemet opstår, fordi de to parter kan pege på hinanden som den ansvarlige, hvis noget går galt. Formidleren kan hævde, at de kun har formidlet kontakten. Biludlejeren kan hævde, at de ikke har noget ansvar for aftalen, men blot stillet bilen til rådighed.

»Forbrugeren har mulighed for at mindske risikoen for uventede udgifter og andre dårlige oplevelser, hvis de forbereder sig lidt hjemmefra og tager visse forholdsregler,« siger Lars Arent. 

Jørgen A.W. Holm har opgivet at få sine penge tilbage, men han håber, at hans historie kan hjælpe andre forbrugere.

»Det er vigtigt pointere, at selskaberne ikke skal sætte ekstra forsikringer på kontrakterne, uden at kunderne har bedt om det,« siger han.

»Rent bondefangeri«

Efter at Jyllands-Posten torsdag formiddag publicerede historien om Jørgen Holms oplevelse, har to andre billejere henvendt sig til redaktionen. De kan begge fortælle den samme historie:

»Havde den samme oplevelse med Avis i Lissabon for et par år siden. Klagede da vi kom hjem, men uden held og opgav til sidst. Avis i Danmark vil selvfølgelig ikke og skal heller ikke tage ansvar for Avis i Lissabon, da der er tale om selvstændige enheder, men dog ikke mere selvstændige, end at deres klageenhed befinder sig i Sverige. Så ja, Avis har et problem,« skriver Jannik Sølyst Jørgensen.

På en chartertur til Mallorca lejede Jens Vedel fra Beder en Avis-bil gennem Spies. Prisen var 1200 kr. for en uge, som han betalte til Spies sammen med rejseprisen.

»I lufthavnen hos Avis blev jeg præsenteret for en pris i euro, der nogenlunde var på størrelse med 1200 kr., hvorfor jeg troede, at det var lejeprisen. Jeg blev spurgt, om jeg ville have chaufføren forsikret, men jeg sagde, at jeg ikke ønskede nogen ekstraforsikring. Jeg afleverede mit Visa-kort som en form for garanti, hvis der skete nogen skade. Efter hjemkomsten til Danmark så jeg, at der var trukket 1137,81 kr. på min konto. Først da gik det op for mig, at jeg havde tegnet en ekstraforsikring. Rent bondefangeri efter min mening,« skriver Jens Vedel.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Avis.

5 gode råd om billeje

  • Undersøg, hvad der er med i prisen, f.eks. frit antal kilometer.
  • Tjek, hvilke forsikringer du har behov for. Måske er du allerede dækket, f.eks. gennem din rejseforsikring eller dit kreditkort.
  • Forstå kontrakten inden du underskriver.
  • Betal med et internationalt kreditkort. Ellers kan du risikere at blive påtvunget køb af ekstra selvrisikoforsikring.
  • Kontroller bilen sammen med biludlejeren ved udlevering og aflevering, så du ikke får erstatningskrav for gamle skader.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.